Ani chýru, ani slychu… ani trailer. Ak si do internetového vyhľadávača zadáte názov najnovšej slovenskej komédie, Mŕtvola musí zomrieť, zbežným pohľadom natrafíte na pár článkov o Veronike Žilkovej spred troch rokov a na opakujúce sa vety z krátkeho popisu zo stránky produkčnej spoločnosti Trigon. Ani náznak kampane pre film, ktorý má o necelé tri týždne premiéru. Ak sa však pozriete pozorne, neujde vám negatívna publicita, ktorú si film vyslúžil v spojení s klientelizmom v Audiovizuálnom fonde.
Začnime ale tam, kde začína každý film. Autorom námetu a scenára a debutujúcim režisérom snímky je Jozef Paštéka, ktorý v súčasnosti prednáša na Bratislavskej VŠMU. V sedemdesiatych rokoch bol ako dramaturg zamestnaný v Československej televízii a ďalšiu dekádu rovnako ako dramaturg pôsobil v Slovenskej filmovej tvorbe. Spolupracoval na mnohých filmových projektoch, medzi inými sa scenárom a námetom podieľal na dráme Vlada Balca Dážď padá na naše duše (2002), napísal druhý diel Fontány pre Zuzanu (1993) a viackrát prispel k dielam Juraja Jakubiska, z ktorých najúspešnejším bol film Sedím na konári a je mi dobre (1989). Okrem posledného spomenutého boli tieto projekty verejnosťou prijaté skôr vlažne.
Mŕtvola musí zomrieť sa bez meškania nakrúcala 28 dní už v roku 2008. Dlhú postprodukciu pretiahlo i čakanie na dotáciu, bez ktorej by nebolo možné vyrobiť distribučné kópie filmu. Uznanie dotácie pol roka po tom, ako Audiovizuálny fond žiadosť zamietol s nelichotivým vyjadrením o kvalite filmu, pobúrilo Asociáciu nezávislých producentov, ktorá obratom smerovala otvorený list ministrovi Danielovi Krajcerovi, Rade a riaditeľovi Audiovizuálneho fondu. V súvislosti s filmom v ňom poukázala na konflikt záujmov jedného z členov Rady, ktorá o udelení dotácie rozhodovala – a to aj na priek tomu, že krátko pred tým boli vykonané opatrenia, ktoré mali vzniku takýchto situácií zabrániť. Patrik Pašš ako producent komédie Mŕtvola musí zomrieť musel odstúpiť z funkcie predsedu Rady AVF.
Toľko politická história komédie, päť kópií filmu je už žhavých do premietačiek. A čo teda na plátne uvidíme, keď sa v sále vypne svetlo? Dej sa začína ľúbostnou scénou vysokoškolského pedagóga Kryštofa Mitvorského (Miro Noga) a diplomantky Silvie Chocholákovej (Michaela Drotárová), liečenej nymfomanky. Radovánky preruší jeho pani manželka. Rozhorčená Naďa Mitvorská (Veronika Žilková) odchádza z „miesta činu“ a pustí sa do netaktného zákazníka pumpy (Ľubomír Paulovič), ktorého poriadne nakope do zadnice a poškodí mu auto. Ten ju naháňa až k nej domov, kde mu Naďa uštedrí veľmi nešťastný pohlavok, a tak sa na scéne objaví oná mŕtvola z titulu filmu. Komédia ťaží z následných peripetií ústredných postáv.
Postava Mira Nogu sa v dvadsať ročnom manželstve nudí a zmieta sa medzi cnosťou a pudovosťou. Tento melancholik s básnickými sklonmi popri svojej vnútornej rozorvanosti trpí aj narkolepsiou (spavou nemocou). Kumpána mu robí Peter Marcin v úlohe švagra, nepoučiteľného kariéristu a dvakrát rozvedeného rektora univerzity Alexandra Pažického. Vo vedľajších úlohách sa ukáže mnoho známych tvárí slovenskej filmovej i televíznej tvorby – Dorota Nvotová, Marián Geišberg, Marián Labuda ml. či Zuzana Mauréry. Režisér Paštéka si spoluprácu pochvaľoval a jedným dychom dodáva, že všetkých hercov – obzvlášť Mira Nogu a Petra Marcina – vraj uvidíme tak, ako sme ich ešte nevideli.
90-minútová komédia má spájať čierny humor, trocha erotiky – a aby sa nezabudlo – mŕtvolu. Snímka hovorí o partnerskej aj rodičovskej láske a o konflikte medzi rozumom a vášňami, medzi vzdelaním a pudovosťou. Paštéka má blízko ku groteske a obľubuje melancholických klasikov komédie akými vo svetovom meradle boli Buster Keaton a Peter Sellers, za Slovákov pripomenie Milana Lasicu. O titulnú pieseň sa postaral Vašo Patejdl, zaspievala ju Andrea Zimányiová. Kameru držal Peter Kelíšek, ktorý pracoval napr. na film Nebo, peklo… zem. „… človek sa obklopí jedničkami, ako radil Fellini, tak potom to ide,“ hovorí ostrieľaný scenárista o svojom novom poste režiséra. 15. septembra na vlastné oči uvidíme, ako komédia Mŕtvola musí zomrieť s rozpočtom presahujúcim milión eur dopadne.