Nezabudnuteľný predstaviteľ Leone-ových spaghetti westernov (Za hrsť dolárov; Pre niekoľko dolárov navyše; Dobrý, zlý, škaredý) úspešných krimi thrillerov (Drsný Harry, S nasadením života, Pravda zabíja) a rešpektovaný, zrelý, oscarový režisér (Nezmieriteľní, Madisonské mosty, Tajomná rieka, Million Dollar Baby). A v neposlednom rade človek, na ktorého je starnutie akosi prikrátke. Toto všetko a ešte mnoho viac zahŕňa kapacita menom Clint Eastwood.
Uplynulý rok bude preňho veľmi úspešný, ba možno úrodnejší ako posledné roky skvelého hrania či režírovania. Aj keď ho síce ani v jednom z dvoch nových filmov neuvidíme hrať, máme sa na čo tešiť. Ako režisér totiž zožal väčší úspech ako herec, o čom svedčia aj dva Oscary za réžiu (Nezmieriteľní, Million Dollar Baby). Paradoxne na nový rok nás Clint obdarí dvoma vojnovými drámami na rovnakú tému, no každé dielo bude z iného uhla pohľadu. Kým Flags of Our Fathers sprostredkuje obraz vojny z pohľadu Američanov, tak (neanglicky hovorený) Letters from Iwo Jima bude zobrazovať japonský pohľad na túto historickú krvavú problematiku. Clint má tak dve horúce želiezka v ohni, lebo obidva filmy figurujú v hlavných kategóriách Zlatých glóbusov.
Kým Letters from Iwo Jima je nominovaný v kategórií najlepší neanglicky hovorený film, tak Eastwood s Flags of Our Fathers zaujal miesto medzi päticou najlepších režisérov. Avšak, nezabúdajme na Oscary, kde by tento ambiciózny projekt mohol rozbúriť rozhodne viac vody ako iba jednou glóbusovou nomináciou.
Legendárna bitka o japonský ostrov Iwo Jima mala za následok niečo cez 20 tisíc padlých Japoncov a na bojisku položilo svoje životy presne 6821 amerických vojakov. Táto krvavá udalosť sa zapísala do amerických dejín ako najkrvavejší vojnový námorný konflikt. Pre Ameriku ale znamenala pyšné víťazstvo, ktoré dodnes symbolizuje nezabudnuteľná pamätná fotografia, ktorá zobrazuje šiestich vojakov vztyčujúcich na samotnom vrchole spomínaného ostrova americkú vlajku. Autor fotografie, Joe Rosenthal (ktorý nás mimochodom v auguste tohto roka navždy opustil), bol dokonca za zachytenie tohto kultového a symbolického momentu ocenený Pulitzerovou cenou.
Z týchto šiestich ľudí sa mali stať všetci hrdinovia. No stali sa nimi iba traja z nich, ktorí sa svojej potencionálnej slávy, respektíve definitívneho konca vojny, žiaľ, nedožili. Zvyšným trom ako by sa zaslúženého uznania nedostavilo a slúžili skôr ako prostriedok k propagovaniu a vyvyšovaniu veľkého amerického víťazstva. Svedčili o tom povinné opakované vztyčovania vlajok na rôznych amerických kopcoch.
Osudy všetkých 6 mladíkov vykreslili v rovnomennej knihe James Bradley (syn Johna „Doc“ Bradleyho – jedného z trojice vlajku vztyčujúcich mužov, ktorí prežili) a Ron Powers, ktorá úplne učarovala dvom hollywoodskym osobnostiam najhrubšieho zrna – C. Eastwoodovi a S. Spielbergovi. Tí si nakoniec svoje úlohy ľahko podelili. Na režisérsku stoličku zasadol Eastwood a postu spoluproducenta sa zhostil Spielberg. Napísaním scenára bol poverený oscarový Paul Haggis, ktorý nás milo prekvapil scenárom k Eastwoodovemu Million Dollar Baby a oscarovým (nečakaným) triumfom s mozaikovitou drámou Crash. Čiže, obrovský potenciál nemôžeme ani čo len slovkom spochybniť.
Eastwood si pri výbere, čo najvhodnejších hercoch stanovil jasné hranice. Predstavitelia šestice vojakov mali byť mladší ako 26 rokov a nesmeli nosiť meno čo – len väčšej hollywoodskej váhy. Svoje požiadavky však počas predlhých kastingov predsa len trocha zmenil a miesto sa ušlo aj starším a známejším tváram. Hlavné úlohy si teda uchmatli Ryan Phillippe (Veľmi nebezpečné známosti, Crash), Jesse Bradford, Adam Beach (Dymové signály, Kód Navajo), Paul Walker (Rýchlo a zbesilo 1, 2) a Jamie Bell (Billy Elliot, King Kong).
Trailery sľubujú vynikajúcu prácu s kamerou a hlavná vojnová scéna má potenciál predbehnúť aj zatiaľ najlepšie nakrútenú vojnovú scénu všetkých čias, ktorou je úvodná sekvencia vylodenia v Normandii v Spielbergovom veľkofilme Zachráňte vojaka Ryana. Dýchať na chrbát jej rozhodne bude. K svojim posledným filmom si Eastwood sám komponoval skvelú hudbu a inak tomu nebude ani tento krát. Jeho jemné melancholické tóny (ktorými dýchalo Million Dollar Baby) cítiť z trailerov aj teraz.
Býva zvykom, že s blížiacim sa vyhlasovaním oscarových nominácií, filmoví kritici rozdávajú nálepky horúcich kandidátov na pozlatených plešivcov. A jednu takú veľkú nálepku dostalo aj toto dielo. Nevidím dôvod, prečo by mal tento film výraznejšie zakopnúť. Mená, ktoré zastávajú réžiu, produkciu, scenár či hudbu sú viac než zárukou kvalitnej vojnovej drámy, akú sme tu už dlho nemali. Aj keď musím uznať, že nad výkonom hereckého (mladého) tímu mám mierne pochybnosti. Slovenská premiéra je stanovená na 4. januára 2007, čo nie je absolútne ďaleko, keď nám už Nový rok netrpezlivo klope na dvere.