Žáner:akčný, krimi, fantazíjny
Minutáž: 114 minút

Réžia: Martin Campbell
Scenár: Greg Berlanti, Michael Green, Marc Guggenheim, Michael Goldenberg
Kamera: Dion Beebe
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Ryan Reynolds, Melanie Hebert, Blake Lively, Peter Sarsgaard, Hector Hammond, Mark Strong, Tim Robbins, Jay O. Sanders, Taika Waititi, Angela Bassett, Mike Doyle, Nick Jandl, Dylan James a ďalší

Green Lantern (2011)V každom kúte sveta majú deti iné detstvo, nevynímajúc ani Ameriku. Americké detstvo čiastočne preniklo aj do nášho sveta, a to prostredníctvom komiksov. Príbehy o hrdinoch vo farebných kostýmoch zachraňujúcich mesto/štát/celý svet/vesmír pred zloduchmi často tiež vo farebných kostýmoch, pričom sa samozrejme do toho pripletie nejaká tá mimoriadne krásna dievčina, ktorú hrdina minimálne raz za film zachráni, sú integrálnou súčasťou americkej popkultúry a najmä v podobe filmov sa dostávajú aj do tej našej.

Problémom je len fakt, že slovenský divák nemá vybudovaný taký vzťah ku komiksom ako ten americký, a tak niektoré veci pre nás zostanú stále asi nepochopiteľné. I keď viaceré komiksové filmy mali aj u nás veľký úspech, pretože boli jednoducho dobré bez ohľadu na svoj subžáner (napríklad taký Spiderman, alebo nedávno X-Men: Prvá trieda). Tieto filmy mali skrátka v sebe niečo viac, než len je jednoduchý komiks, a preto by uspeli tak či tak aj v USA, aj bez podpory fanúšikov pôvodných komiksov. Len u slovenského diváka (aj u mňa osobne) nastáva určitý problém, ak je film postavený iba na vyššie uvedenej základnej premise a v podstate neponúka nič navyše pre diváka nevychovaného na komiksoch, ale skôr na rozprávkach o Smelom zajkovi v Afrike. Takýto problém vystáva nanešťastie aj pri Zelenom lampáši (Green Lantern).

Príbeh je naozaj klasický. Looser Hal Jordan (Ryan Reynolds), ktorý ma traumu z detstva (samozrejme, spojenú s otcom) a ktorý nedokáže vykonávať svoju prácu skušobného pilota dostatočne vážne a na základe pokynov nadriadených je vyhodený z práce. Zhodou okolností v tom čase pristane blízko miesta, kde Hal žije, jeden umierajúci mimozemšťan, ktorý je zhodou okolností jedným zo strážcov rovnováhy vesmíru pred zlými silami. A keďže treba doslúživšieho strážcu nahradiť, prsteň strážcu si vyberie prekvapivo práve Hala. Tým náš hrdina dostane priam nadpozemskú silu a môže sa pustiť do záchrany sveta, vlastne celého vesmíru a popri tom stihne očariť aj svoju lásku z detstva.

Zelený lampáš Zelený lampáš

Príbeh o Zelenom lampášovi takmer dokonale vystihuje základnú komiksovú premisu z úvodu. Neobsahuje síce zásadne zlé časti, ale v globále neponúka nič nové. Po istom čase od zhliadnutia tohto filmu si asi väčšina divákov nebude vedieť v hlave určiť, ktorý to asi bol film ten Zelený lampáš, jedine čo si bude pamätať bude to, že šlo o nejaký komiks. V pamäti možno zostane aj 3D spracovanie, pekná herečka v hlavnej úlohe (Blake Lively), celkom vtipný výcvik na planéte Oa a občas podarené efekty. Apropo efekty – film stál spolu s marketingom 300 miliónov dolárov (veľkú časť tejto „menšej“ sumičky zhltli práve efekty) a doposiaľ zarobil len necelú polovicu tejto sumy. A tie milióny investované práve do efektov nie sú vo filme veľmi viditeľné.

Nedá sa však úplne povedať, že je to film zlý, odsýpa celkom príjemne, len nevybočuje z radu množstva iných komiksov, ktoré produkuje Hollywood každý rok ako záruku dosiahnutia určitej návštevnosti. Ak máte predsa len chuť práve na klasický, čistokrvný komiks, tak smelo do kina – budete určite spokojní. Ale ak čakáte od komiksového filmu niečo viac, asi budete sklamaní, maximálne sa iba dobre odreagujete pri 3D a pri popcorne. To však bude bohužiaľ asi všetko, čo vám tento film prinesie.