Rok: 2013

Réžia: Steven Soderbergh
Scenár: Scott Z. Burns
Kamera: Steven Soderbergh
Hudba: Thomas Newman
Hrajú: Rooney Mara, Jude Law, Channing Tatum, Catherine Zeta-Jones, Vinessa Shaw, David Costabile, Andrea Bogart

Vedľajšie účinky (Side Effects, 2013)Steven Soderbergh pôsobí v súčasnom filmovom priemysle ako zjavenie. Päťdesiatročný filmár, ktorý v posledných rokoch zásoboval kiná viacerými autorskými projektmi ročne, s koncentráciou hviezd konkurujúcou jasnej nočnej oblohe, je späť s ďalším filmom – o ktorom však prehlásil, že je jeho režisérskou derniérou. Zakončí toto predstavenie standing ovation?

V prípade Vedľajších účinkov predstavuje každý vopred vyzradený detail príbehu malý zločin, ktorý ochudobňuje diváka o slastné momenty prekvapenia, ktoré sa z projekcií stále častejšie vytrácajú. Pred vstupom do sály preto stačí vedieť, že dej, ktorý sa spočiatku prezentuje takmer ako štúdia depresie a spôsobov jej liečenia, sa v tretine filmu plynule transformuje na thriller, až po okraj napchatý neočakávanými zvratmi.

Soderberghov posledný počin je výstavným príkladom toho, že scenár skutočne je najdôležitejším stavebným kameňom pútavého filmového rozprávania. Príbeh z pera Scotta Z. Burnsa vodí diváka príjemne za nos počas celého trvania filmu a nedáva veľa priestoru k nachádzaniu záchytných bodov, podľa ktorých by ste si dokázali poskladať, čo bude nasledovať ďalej. Nájdete tu všetko – od akademických definícií depresie, cez zobrazenie praktík vo farmaceutickom priemysle, až po najsebeckejšie individuálne pohnútky, ktoré ľudí motivujú k napohľad šialeným činom. Nemiešajú sa však len motívy, svoje úlohy si medzi sebou neustále vymieňajú hlavné a vedľajšie postavy.

Vedľajšie účinky (Side Effects, 2013) Vedľajšie účinky (Side Effects, 2013)

Použiť označenia záporná a kladná postava by bolo zavádzajúce. Soderberghov civilný spôsob nakrúcania (v posledných rokoch mnohými – pre mňa nepochopiteľne – označovaný ako mrazivosť či neosobnosť) zbavuje jednotlivé charaktery klasických čierno-bielych škatuliek. Odmenou je presvedčivosť a porozumenie ich konaniu aj v situáciách, v ktorých sa i činy tej istej postavy od seba odlišujú ako deň a noc od toho, čo sme videli len pred pár sekundami. Depresívna Emily v podaní Rooney Mara, nerozhodný psychiater Jonathan Banks Jude Lawa a upätá doktorka s tvárou Catherine Zeta-Jones sú premenlivými, napriek tomu však zrozumiteľnými konštantami rozprávania, v ktorom niet morálneho víťaza.

Rýchlopaľba dejových zvratov v druhej polovici niekoľkokrát pôsobí dojmom, že medzi stoosemdesiatstupňovými zákrutami by sa žiadal aspoň krátky rovinatý úsek. Našťastie ani jeden z nich nenarúša celkový koncept rozprávania a nemení plnotučne napísané postavy na ploché kartónové figúrky (snáď len s výnimkou Banksovej manželky). Navyše film aj vďaka tomu neobsahuje bezvýznamnú, pozornosť odvádzajúcu vatu. Sklamaní tak budú snáď len tí, čo na základe trailerov očakávali nemilosrdnú kritiku, či pohľad do zákulisia farmaceutického biznisu. Ten je odstavený na vedľajšiu koľaj a slúži predovšetkým ako aktuálna kulisa osobnejšieho príbehu.

Standing ovation je po zásluhe namieste. A ostáva len dúfať že správy o poslednom režisérovom počine nie sú definitívne. Soderbergh opäť prišiel s filmom, ktorý diváka chytí a nepustí až do záverečných titulkov. Bez zbytočného otáľania, plný prvotriednych výkonov viac i menej známych tvárí, ponúkajúci blízky pohľad na rôznorodosť konania ľudského jedinca, to všetko zabalené v atraktívnom thrillerovom šate. Viac takých do našich kín!