Minutáž: 129 minút

Réžia: Spike Lee
Scenár: Russell Gewirtz
Kamera: Matthew Libatique
Hudba: Terence Blanchard
Hrajú: Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Christopher Plummer

/Minca má ale vždy dve strany, a ak aj prídete do kina s poznámkovým blokom, aby ste si podrobne zapísali návod, hrozí, že polícia film uvidí tiež a na podobný kúsok bude prepravená. A ak nechcete riskovať väzenie zostáva už len prípadné potešenie z filmu a domáca úloha vymyslieť vlastný plán. Aspoň budete mať okrem peňazí aj pocit dobre vykonanej práce. A ak sa náhodou na plány vykradnutia banky vzťahuje zákon o intelektuálnom vlastníctve vyhnete sa súdu za jeho neautorizované použitie.

Tentoraz je tým geniálnym mozgom, ktorý to všetko vymyslel Dalton Russell (Clive Owen). S partiou „maliarov“ vtrhnú do banky, aby ju „vybielili“. Jeho protivníkom sa stáva Keith Frazier (Denzel Washington), skúsený policajný vyjednávač. Okrem toho sa do prípadu vloží aj právnička Madeline White (Jodie Foster), ktorá zastupuje šéfka banky Arthura Casea (Christopher Plummer). Ten má eminentný záujem o jednu schránku v trezore s neznámym obsahom, evidentne veľmi dôležitým. To je základný rámec filmu, v rámci ktorého sa odohráva dej a viac informácii už by bolo iba na škodu.

Už z upútaviek je jasné s akým typom filmu máme do činenia. Treba sa pripraviť na dokonalý plán, falošné stopy a zavádzanie policajtov (a samozrejme aj divákov), taktizovanie, a všetky ostatné veci, ktoré k tomu patria. Slovenský preklad názvu filmu by napovedal, že lupiči majú nejakého spojenca v banke alebo na polícii. Ja tieto domnienky nehodlám potvrdzovať ani vyvracať, keďže by som vám tým pokazil zážitok z filmu. (To je rovnaké ako keby som vám prezradil, že Bruce Willis je v Šiestom zmysle dávno po smrti – týmto sa ospravedlňujem všetkým, ktorý Šiesty zmysel ešte nevideli). A keď už spomínam toho Brucea, tak napr. jeho Banditom je Spojenec podobný. Pôvodný názov znamená niečo iné a nie je jasné prečo ho v preklade takto nazvali. Ale báť sa nemusíte, pointu nevyzrádza.

/ /

Spojenec je na režiséra Spikea Leeho možno trochu neobvyklý film. Predsa len by sa od neho dal očakávať skôr nejaký nezávislý film, kde by riešil svoje obvyklé témy ako napr. rasizmus xenofóbia. Navyše filmov s podobnou tematikou bolo natočených už veľa a je určite nesmierne ťažké sa nejako odlíšiť a byť originálny. Pričom v tomto prípade sa nejedná o žiadny experiment, kde by lúpež slúžila len ako kulisa na rozohranie ľudskej drámy s dokonalým vykreslením charakterov a ich skúmaním v hraničných situáciách. Smelo ho môžeme onálepkovať ako mainstream resp. komerčný film. Je to problém? Rozhodne nie! Spojenec je inteligentný, vtipný, svojím spôsobom originálny a navyše si tam Spike Lee miestami prepašoval svoje obľúbené témy.

Nie sú tu prítomné žiadne samoúčelné akčné scény, prestrelky alebo naháňačky na autách (lepšie povedané je tam jedna akčná scéna, ale slúži skôr ako vydarený žart alebo paródia). Napriek tomu vás ani omylom nenapadne, že by ste sa mali začať nudiť. Dokonale budovaná atmosféra spolu so slušným tempom udržia vašu pozornosť bezpečne až do konca. K tomu sa pridajú skvelí herci vo všetkých dôležitých úlohách: Washington, Owen, Foster, Plummer a tiež Willen Dafoe ako veliteľ zásahovej jednotky. Práve charaktery jednotlivých postáv sú tým originálnym, čo film ponúka. Všetci zúčastnení hľadajú nejaký svoj vlastný prospech. Nie je to v štýle čiernej komédie, kde by si všetci chceli urvať lup pre seba a nakoniec by ho získal ten, o ktorom by ste to na začiatku nepovedali (to by až tak originálne vlastne ani nebolo). Najlepšie to ilustruje postava Denzela Washingtona, ktorý hrá v podstate čestného policajta a svoje úlohy si plní svedomito, ale zároveň myslí aj na to, že mu tento prípad môže pomôcť v kariérnom postupe. Nestierajú sa tým rozdiely medzi dobrými a zlými, len postavy dostávajú nový rozmer a pôsobia prirodzenejšie.

/ /

Odhalenie pointy je postupné a zahŕňa viacero aspektov – nielen spôsob lúpeže. Nie je to žiadny „twist“, ktorý by postavil na hlavu predchádzajúci dej. Niektoré kúsky skladačky nie sú možno ani veľmi prekvapivé a ak si dáte dobrý pozor, viaceré súvislosti si určite domyslíte už pred ich odhalením. Ale tento film nie je postavený len na zodpovedaní otázky „ako?“ a prípadné predčasné zistenie vám zážitok nepokazí. Navyše je veľká pravdepodobnosť, že väčšina zostane predsa len utajená.

Spojencovi by sa dalo vyčítať možno len trochu naťahovaný záver, niektoré zbytočné motívy a pár nelogických miest. Nemusíte sa báť, nie je to nič vážne a spomínam to len preto, že v tomto type filmu je prísna logika jedným zo základných predpokladov a ťažšie sa tolerujú aj menšie prehrešky voči nej. Ak hľadáte inteligentnú zábavu je Spojenec rozhodne dobrá voľba a môžem vám ho s čistým svedomím doporučiť. Oproti ostatným filmom Spikea Leeho sa síce nesústredí primárne na závažné témy, ale neuberá mu to na kvalite a je profesionálne zvládnutý po všetkých stránkach.

/