Originálny názov: Simpsons Movie

Žáner: animovaný
Minutáž: 87 minút

Réžia: David Silverman
Scenár: Matt Groening, James L. Brooks, Al Jean…
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Dan Castellaneta, Julie Kavner, Nancy Cartwright, Yeardley Smith, Hank Azaria, Harry Shearer, Albert Brooks, Minnie Driver, Kelsey Grammer, Tress MacNeille, Joe Mantegna, Russi Taylor, Marcia Wallace, Tom Hanks

SimpsonovciNezvyčajná rodinka z amerického Springfieldu so štyrmi prstami, žltou pokožkou a s jedným extra divným modrým účesom nás baví už od roku 1989 vlastne len tým, že prežíva svoj typický americký štýl života, ktorý je ale tak skvele spracovaný, že „nastavuje zrkadlo“ prehnitej modernej spoločnosti a to nielen v USA. Simpsonovci si za celú dobu trvania svojho seriálu získali mohutnú celosvetovú fanúšikovskú základňu, ktorá s napätím očakávala filmovú verziu seriálu od jej ohlásenia, čo bolo menším šokom, pretože tvorca rodinky Matt Groening s filmom veľmi dlho nesúhlasil. V posledných dňoch hype okolo tohto filmu dosiahol vrchol, keď žltá rodinka bola tak povediac všade a človek sa jej nevyhol ani počas hlavných televíznych správ (veď čo iné by mali dávať počas uhorkovej sezóny). A teraz je už film konečne na svete a tak sa ukáže, či viac ľudí do kín toto leto priláka teenagerský čarodejník Harry s Voldemortom, alebo žltý Homer s pivným bruchom.

Úspech seriálu Simpsonovci je založený na tom, že Homer, Marge, Bart, Lisa a Maggie sú v podstate úplne typickou americkou rodinou (nemyslím tým vizuálne), ale v animovanej verzii sú všetky aspekty ich života značne hyperbolizované a vďaka tomu veľmi vtipné. Celý svet Simpsonovcov sa za tie roky poriadne zaľudnil postavičkami, ktoré sami o sebe predstavujú ďalšie humorné situácie a vytvárajú veľmi komplexný svet Springfieldu (ja si napríklad vôbec neviem predstaviť seriál bez krčmára Vočka a bez klauna-podnikateľa Krustyho). A navyše vtipnosť jednotlivých epizód silne súvisela aj s faktom, že sa jednalo o krátke časti v ktorých boli gagy akurát dávkované na čas dvadsať minút a tak najväčším problémom pre tvorcov bola úloha udržať zábavnosť seriálu aj v celovečernej podobe.

Simpsonovci Simpsonovci

A podarilo sa. Film je rovnako zábavný ako keby ste sledovali hocijaký diel z prvých sérii seriálu, keď tvorcovia mali ešte množstvo nápadov a nerecyklovali len tie staré ako sa to deje v posledných sériách. Základ celovečerného filmu by mal tvoriť nejaký ten dej a nie len zmes epizód, tak vo filme je ako kostra použitá momentálne v USA veľmi populárna téma znečistenia prostredia (stačí si spomenúť na nedávny úspech bývalého viceprezidenta Al Gora). Springfield je jednoducho najšpinavšie mesto v Spojených štátoch a práve náš obézny hrdina Homer k tomu aj sám výrazne prispeje. K tomu sa ešte nabaľuje množstvo vedľajších epizód okolo ďalších členov rodiny a celé to speje ku koncu, ktorý je ako inak predvídateľný, čo ale ani trochu nevadí, pretože sila filmu je v niečom úplne inom.

Simpsonovci vo filme sú jednoducho veľmi zábavným filmom, ktorý diváka vynikajúco zabáva. Počiatočné obavy, že filmu bude chýbať vtip a zábavnosť sa vôbec nenaplnili, keď jednotlivé gagy a humorné situácie skvele fungujú a film celkovo vôbec nenudí. Ak je divák ešte aj fanúšikom seriálu, alebo je naladený na takýto typ humoru bude sa rehotať v jednom kuse, čo sa v poslednom čase v kine veľmi nestáva. Nedá sa samozrejme povedať, že by film bol dokonalý a že by fungovali všetky vtipy, to nie, ale aj tak si udržuje úroveň zaujatia diváka a jeho bavenia na veľmi vysokej úrovne od skvelého úvodu, ktorý vychádza zo seriálového začiatku (tentoraz je Bartov písomný trest na tabuľu mimoriadne zaujímavý) cez rôzne situácie (ako je napríklad medializovaná Bartova nahota) až po klasický happy end.

Simpsonovci Simpsonovci

Animácia je klasická, 2D, a pekne farebná, ale v niektorých častiach vidieť, že animátorom pomohol aj počítač, čo ale nepôsobí až tak veľmi odstrašujúco, ale vcelku to do filmu pasuje. V televíznej sérii sa udomácnil aj taký zvyk, že sa v animovanej podobe objavili v seriáli rôzne známe osobnosti a tak sa ani filmu nemohli vyhnúť nejaké tie hviezdy, čiže divák sa môže tešiť napríklad na Toma Hanksa, alebo Arnolda Schwarzeneggera. Na Slovensku sme si už zvykli na český dabing seriálu, v ktorom excelujú najmä Martin Dejdar (Bart) a Jiři Lábus (Marge) a tak je logické, že s takýmto dabingom sa premieta u nás takisto aj film. Dabing je nadmieru vydarený, pokúša sa prekladať občas aj nejaké tie slovné hračky a takisto obsahuje zopár českých reálií. Napriek skvelému dabingu sa zopár vtipov minie účinku ak divák neovláda aspoň základy angličtiny, čo sa ale dá prežiť bez ujmy na zážitku z filmu.

Tvorcom okolo Matta Groeninga sa film vynikajúco podaril, a tak sa tento animák pre dospelých dočkal skvelého filmového pokračovania, ktoré vôbec nerobí hanbu pôvodnému seriálu, ba naopak. Film je veľmi zábavný a nenudí, čiže je veľmi vhodný na návštevu kina, keď sa chcete poriadne pobaviť a pekne letne zrelaxovať pri pozeraní výborného filmu. A ak ešte ste náhodou aj fanúšik televízneho seriálu, tak niet inej možnosti len si film pozrieť, pretože pre väčšinu fanúšikov je film niečo ako naplnenie dávneho sna. Teraz už len zostáva dúfať, že sa do filmu pretaví aj ďalší Groeningov skvelý seriál – Futurama.

/