Krajina pôvodu: Česko / Rumunsko / Slovensko,

Réžia: Jiří Vejdělek
Scenár: Marek Epstein
Kamera: Jakub Simunek
Hudba: Gipsy.cz
Hrajú: Bolek Polívka, Marián Labuda, Oldřich Vlach, Vladimír Javorský, Jaromír Nosek, Eva Leinweberová

ROMingRómovia (alebo vraj historicky správnejšie Cigáni) sú európskym etnikom, ktoré je vo väčšine krajín v očiach verejnosti brané negatívne a práve naše Slovensko nie je v tomto výnimkou, skôr naopak. Či už ste s nimi v dennodennom kontakte v MHD, alebo vidíte len zábery z Letanoviec v Televíznych správach, už vopred máte zväčša vytvorený názor, že Rómovia sa len tak ľahko nestanú súčasťou našej spoločnosti a že v podstate žijú na úkor náš ostatných. Toto ale nie je značne povrchný pohľad na vec, pretože napríklad ich kultúra je veľmi zaujímavá a ich temperament v spojení s hudobným nadaním je priam geniálnou kombináciou. Touto témou sa zaoberali aj viacerí filmári, napríklad Tony Gatlif (Transylvania, Gážo dilo) a známy Emir Kusturica (Čierna mačka, biely kocúr). A keďže Kusturicové filmy mali veľký úspech aj v našich končinách, tak sa naši západní susedia rozhodli, že aj oni natočia poeticko-humorný film o Rómoch/Cigánoch. A tak vznikol film ROMing v česko-slovensko-rumunskej koprodukcii.

Príbeh filmu sa rozvíja v dvoch líniách. Prvú tvorí príbeh Jura, mladého Róma, ktorí úspešne študuje na vysokej škole a počas prázdnin prichádza za svojim otcom Romanom, ktorý kedysi dávno dohodol so svojím kamarátom Stanom manželstvo Jury so Stanovou dcérou. A tak sa táto rôznorodá trojka vydáva na cestu v rozbitom nákliadaku za splnením dávneho sľubu, napriek protestom Jury, ktorý má v Prahe príťažlivú priateľku a vôbec netúži potom, aby sa navrátil k svojim cigánskym koreňom. Paralelne s týmto príbehom je rozprávaný veľký rómsky epos o kráľovi všetkých Rómov, ktorý píše duchovne založený Roman, pretože chce, aby aj jeho etnikum malo nejaký veľký príbeh, ako ho má každý iný veľký národ…

ROMing ROMing

Režisérom filmu ROMing je Jiří Vejdělek, ktorý je zodpovedný napríklad za vcelku vydarených Účastníkov zájazdu. Pán režisér sa viditeľne inšpiroval filmami v úvode spomínaného Emira Kusturica, pretože z celého filmu cítiť akúsi túžbu po štýle a la Kusturica. Vejdělek sa o to snaží najmä tým, že strieda humorné a poetické zábery, aby sa aspoň minimálne priblíž k svojmu vzoru, čo sa mu ale veľmi nedarí, keďže filmu chýba väčšia temperamentnosť a najmä úvod je hrozne rozťahaný a ta pravá filmová “cigánska“ zábava nastáva, až keď sa na scénu objaví postava Stana v skvelom prevedení Bolka Polívku. Ale ani potom sa z filmu nestane skvelá zábavná jazda a Vejdělek sa naďalej pokúša striedať rôznorodé scény, ktoré ale k sebe vo viacerých prípadoch nepasujú a často sa minú účinku. Jedine poetický koniec konečne spĺňa aké také predpoklady pre vyváženú kombináciu poetiky a humoru.

Herecké výkony sú hlavnou devízou ROMingu, pretože najmä Bolek Polívka v úlohe Stana je vynikajúci. Ak sa vám páčilo jeho živelné stvárnenie burana v komédii Dědictví aneb Kurvahošigutntag, tak z jeho výkonu v ROMingu budete priam nadšení. Dá sa síce povedať, že veľkým podielom na zábavnosti jeho stvárnenia Cigána je jeho slovník, ktorý pozostáva výlučne len z rôznych variácii vulgárnych slov, ale aj jeho všeobecný výzor je verným stvárnením jeho postavy. Protipólom tejto hereckej kreácie je Marián Labuda, ktorý hrá pokojného a rozvážneho Romana, ktorý nie je typickým predstaviteľom rómskeho etnika, ale jeho stvárnenie Labudom je takisto výborne. To sa ale vôbec nedá povedať o hereckom výkone predstaviteľa mladého Jura, ktorý je oproti dvom klasikom úplne v úzadí a často vyzerá, ako keby na nakrúcanie len zablúdil.

ROMing ROMing

Zaujímavou súčasťou filmu je hudobná zložka, ktorú dostal na starosť člen hip-hopovej rómskej formácie Gipsy.cz, od ktorej ste možno počuli pieseň Romano Hip Hop. Soundtrack je to vydarený, keď obsahuje viacero cigánskych piesní v moderných úpravách a takisto aj jednu pieseň od Gorana Bregoviča.

ROMing je teda vcelku zaujímavým a na naše pomery netradičným filmom, ktorý ale dopláca na fakt, že Vejdělek sa snažil urobiť film ako Kusturica a jednoducho na to nemá. Napriek tomu sa dá na filme dobre zabaviť, najmä keď pretrpíte úvodnú tretinu. Potom sa už táto road-movie pekne rozbehne, najmä vďaka spomínanému výkonu Bolka Polívku a divák si užije zopár veľmi zábavných scén, ale na druhej strane sa bude pravdepodobne nudiť pri tých poetických. Film ale za zhliadnutie stojí, napriek nevyrovnanosti deja.

/