Prístupnosť: MP 12

Réžia: M. Night Shyamalan
Scenár: M. Night Shyamalan
Kamera: Andrew Lesnie
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Noah Ringer, Dev Patel, Nicola Peltz, Jackson Rathbone, Shaun Toub, Aasif Mandvi, Cliff Curtis, Seychelle Gabriel, Damon Gupton a ďalší

Posledný vládca vetraPoslední vládca vetra od režiséra M. Night Shyamalana určite nie je filmovým hitom tohto roku. No je príjemným spestrením večera, ktorý vás zasvätí do mýtickej východní filozofie. Plnosť a kvalita vizuálnych efektov je odrazom ľudskej fantázie. Avatar si musí podmaniť všetky živly! Bude to však ťažký boj.

Na Zemi vládne harmónia. Štyri národy ovládajúce vždy jeden zo živlov: oheň, voda, zem a vzduch udržuje v rovnováhe jeden vyvolený, nazývaný Avatar. Ten sa po smrti znovu narodí vždy v tele príslušníka jedného z národov. On, ako jediný, dokáže ovládať všetky živly a za pomoci komunikácie so svetom duchov udržuje mier na zemi. Čo sa však stane, keď Avatar odrazu zmizne? Ríša ohňa nechá vzplanúť svoj temperament. A s ním vzplanie i vojna a snaha o nadvládu jediným národom.

Kráľovstvá Ohňa, Vody, Zeme a Vetra sa zmietajú vo vojne už sto rokov. Záchrana sveta visí doslova vo vzduchu. Nový Avatar má totiž vzísť z národa Vetra. Ten je už ale dávno vyvraždený. Kde teda Avatara hľadať? Odpoveď na otázku nájdu, ako to už býva, úplne náhodou Sokko (Jackson Rathbone) a jeho sestra Katara (Nicola Peltz) z Vodného kráľovstva. Z kusu ľadu, ktorý svojimi schopnosťami roztopia, vyslobodia reinkarnovaného Avatara – dvanásťročného chlapca Aanga (Noah Ringer). V jeho detských, no mocných rukách leží budúcnosť sveta ľudí. Aangov výcvik však zďaleka nebol ukončený. Cesta za nastolením harmónie preto nebude vôbec jednoduchá.

Posledný vládca vetra Posledný vládca vetra

Východná filozofia, Jing a Jang, bojové umení a ešte niečo viac. Motív neustálej cesty za poznaním a dosiahnutím cieľa, to je Posledný vládca vetra. Film síce nedosiahol vysoké hodnotenie zámorskej kritiky, zaslúži si ale pozornosť všetkých nadšencov sfilmovaných animovaných príbehov, priaznivcov strhujúcich 3D efektov a ľudí, čo holdujú východnej filozofii.

Vďaka 3D grafike je film pútavým svedectvom o svete bez súladu. Ale zrejme nielen to. Režisér Shyamalan má na svojom konte filmy ako Šiesty zmysel alebo Znamenie, ktoré si špeciálnu pozornosť zaslúžili a stále zaslúžia. Čím chcel tento režisér zaujať teraz? Kvalitne prepracované charaktery postav sú prvkom, ktorý určite stojí za povšimnutie. Reálnosť postáv, ich konanie je pestrofarebné a neustále nás drží v napätí, čo tá či oná postava urobí.

Shyamalan čerpal námet z animovaného seriálu, ktorý má po celom svete množstvo priaznivcov. Film sa nesnaží o jeho dokonale vernú kópiu, čo je dobre. Aj napriek náročnosti a exotickosti prostredia filmu snímka hovorí jasnou rečou. Nenecháva diváka tápať v deji, ale ho vedie naprieč mytologickým svetom ľudí, ovládajúcich živly. Shyamalan popustil uzdu fantázii a preniesol ju na plátno.

Vo filme sa jasne črtajú odkazy na budhizmus a dalajlámu, nielen vďaka hlavnému hrdinovi, ale i ostatným postavám, ktoré konajú múdro, s odvahou i bez nej. Ohnivý národ používa okrem svojich schopností aj ťažkú techniku, ktorá narušuje duševnú rovnováhu zeme. Zloba a túžba po moci sú ničivým prostriedkom k podmaneniu si sveta. Avšak jedno staré porekadlo hovorí, že zlo nezostane nepotrestané.

Posledný vládca vetra od M. Night Shyamalana vznikol na námet animovaného seriálu s rovnomenným názvom. Mladučký chlapec, Avatar, je jediný, kto môže vrátiť svetu stratenú harmóniu. Podarí sa mu to? Uvidíme. Príbeh je viac než otvorený, chystajú sa totiž ďalšie diely.