Krajina pôvodu: V. Británia

Réžia: Kevin Macdonald
Scenár: Jeremy Brock
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hudba: Alex Heffes
Hrajú: Forest Whitaker, James McAvoy, Kerry Washington, Gillian Anderson

Posledný škótsky kráľPočas oscarového večera sa zvykne dokázať už dlhšie známy fakt, a to že americkí diváci, teda de facto aj akademici, milujú filmy podľa skutočných udalostí a najmä životopisné filmy o známej osobnosti, ktoré sa pravidelne objavujú v kinodistribúcii. Pri takýchto filmoch inšpirovaných reálnymi osobnosťami má publikum radosť z objavovania netušených informácii o osobe, ktorú bežne videli v televízii a čítali o nej v novinách. Ako príklad takýchto filmov stačí uviesť úspešného Raya, alebo čerstvú Kráľovnú. Druhý typ filmu podľa reálnych udalostí sú rôzne lekcie z dejepisu obalené do divácky príťažlivej obálky. V poslednej dobe sa dostáva do kurzu v tejto oblasti africká história a po úspešnom filme Hotel Rwanda tu máme ďalší film z pohnutých dejín čierneho kontinentu s názvom Posledný škótsky kráľ.

Trochu tajuplný názov pochopí divák až po polovičke filmu, keď zatiaľ sleduje kariérny postup čerstvo vyštudovaného škótskeho lekára Nicholasa Garrigana. Plný elánu sa Nick rozhodne stráviť prvé roky svojej praxe v ďalekej Ugande, kde sa práve na začiatku sedemdesiatych rokov dostáva k moci jeden z najznámejších diktátorov Afriky, charizmatický Idi Amin. Pri jednom mítingu si Amin Nicka všimne a zoberie si ho z vidieka do hlavného mesta, kde z neho spraví najprv svojho osobného lekára, následné ministra zdravotníctva a nakoniec hlavného poradcu. Nick postupne začne spoznávať pravdu o svojom dobrodincovi (aj keď ju tušil od začiatku) a navyše sa zapletie s jednou vysoko postavenou dámou…

Posledný škótsky kráľ Posledný škótsky kráľ

Základom filmu je klasické rozprávanie o tom, ako zaslepený mladík spoznáva, že svet, do ktorého sa poľahky dostal, je len bahno obalené príťažlivým pozlátkom, a po prebudení z krásneho sna sa snaží silou mocou dostať z tohto bahna. Tento starý príbeh je obohatený o druhú líniu, a tou je zobrazenie diktátora Amina, ktorý bol veľmi charizmatický, ale zároveň aj nesmierne krutý voči svojím odporcom (podobne ako drvivá väčšina diktátorov). Vďaka tejto línii sa film snaží aspoň trochu zabŕdnuť do témy opojenia mocou a snaží sa nájsť hranicu, po ktorú môže štátnik zájsť. Základný dej o mladom Nickovi by bol bez tohto ukotvenia príbehu len ďalšou variáciou na klasickú tému, navyše je táto dejová línia obohatená o trochu zbytočnú milostnú vsuvku.

Príbeh filmu by ale bol pre diváka len slabým lákadlom, kebyže v hlavnej úlohe Amina nie je taký skvelý herec ako Forest Whitaker (známy z Ghost Dog – Cesta samuraja). Whitaker sa zhostil svojej úlohy výborným spôsobom, keď pomocou živelných zmien nálady, ráznych gest, náhlej veľkodušnosti a priam démonických očí dokázal vytvoriť takmer dokonalú ilúziu diktátora. James McAvoy ako lekár Nick mal naopak trochu sťaženú pozíciu, pretože jeho postava nie je ani úplne kladná ani záporná a napriek tomu by mala byť pre diváka hrdinom, čo sa mu vcelku aj vydarilo. Aj keď je pravda, že pri výkone Foresta Whitakera je McAvoy trochu v tieni, keďže jeho postava nie je takou extrovertnou persónou ako Whitakerov Amin, za ktorého dostal Forest naozaj zaslúženého Oscara.

Posledný škótsky kráľ je filmom, ktorý sa takt trochu vezie na módnej vlne filmov o Afrike (okrem spomínaného Hotelu Rwanda je to napríklad aj Krvavý diamant), ale divákov dokáže zaujať svojimi kvalitami, medzi ktoré nepatrí len skvelý výkon Foresta Whitakera. Snímka ponúka zaujímavý a vcelku zábavný pohľad na historickú osobnosť a jej miesto v dejinách, pohľad zaujímavý nielen pre študentov histórie či politológie, pretože je natočená divácky vcelku atraktívne. Najväčším jej problémom je ale nutné zjednodušovanie a rozprávanie formou už viackrát použitej schémy typu „mladý chlapec sa dostane k moci a bohatstvu“. Napriek tomu sa film oplatí pozrieť, keď už nie kvôli príbehu, tak aspoň kvôli skvelému Whitakerovi.

/