Rok: 2005

Réžia: Wes Craven
Scenár: Carl Ellsworth
Kamera: Robert D. Yeoman
Hudba: Marco Beltrami
Hrajú: Rachel McAdams, Cillian Murphy, Brian Cox, Colby Donaldson, Jack Scalia, Robert Pine

/Wes Craven. Meno, ktoré musí každému správnemu fanúšikovi hororov aspoň niečo hovoriť, keďže práve tento pán je zodpovedný za prvý takzvaný teenagerský film z roku 1984 – Nočná mora v Elm Street. Vlastne odjakživa sa Craven špecializoval práve na horory, takmer všetky boli nízkorozpočtové a dajme tomu, že béčkové. Úspech Nočnej mori v Elm Street zopakoval ešte v roku 1996 kedy sa do kín dostal jeho ďalší horor s názvom Vreskot, ktorý spôsobil to, že teenage horory sa stali opäť populárnymi. A teraz do kín prichádza jeho ďalší film po pokračovaniach Vreskotu a po zvláštnom filme o vlkodlakoch Prekliatie – nový film Nočný let.

Zápletka filmu je v podstate veľmi jednoduchá a priamočiara. Lisa Reisert je manažérkou veľkého hotelu v Miami a práve letí domov lietadlom z Texasu. Ešte pred odletom sa zoznámi so sympatickým mladíkom, ktorý sa predstaví ako Jackson Rippner. Zhodou náhod dokonca aj v lietadle sedia pri sebe a tak po niekoľkých zdvorilostných frázach Jack prezradí Lise, čo je jeho prácou. Dostal za úlohu zabiť jedného mocného hosťa v hoteli, kde Lisa pracuje a Lisa mu má práve pomôcť aby sa táto vražda podarila. Ak nebude chcieť spolupracovať, dole v Miami čaká pred domom jej otca nájomný vrah, ktorý urobí presne to, čo mu Jackson povie. Pre Lisu sa stanú hodiny v lietadle naozaj krušnými…

Ako z tohto príbehu vyplýva, Nočný let vôbec nie je hororom tak typickým pre Cravenom. Je to v podstate thriller, ba niekedy film skĺzáva až k obyčajnému dramatickému filmu. Ale týmto nechcem povedať, žeby takýto typ filmu Cravenovi úplne nesadol a tak celý film je veľkou volovinou – práve naopak. Zvlášť prvá polovica je skutočne geniálne napísaná a rovnako vynikajúco natočené. Vidno, že Craven je naozaj skúsený režisér a že v podstate veľmi jednoduchým príbehom (podobne jednoduchý príbeh mal aj film Telefónna búdka, ktorý takisto ukázal, že keď je šikovný režisér, tak sa to dá aj bez zložitého príbehu) si poradil skutočne na výbornú. Tempo, ktoré filmu dal od úvodných rýchlych tituliek udržal prakticky až dokonca filmu, a to nielen rýchlym strihom ale aj umne poskladanými scénami, kde takmer žiadna scéna nie je zbytočná.

/ /

Trochu horšie to ale vyzerá s koncom filmu, ktorý ako keby s prvou polovičkou až tak dobre nepasoval. Keď v prvej polovičke sa dve hlavné postavy vzájomne naťahujú najmä dialógmi a svojimi akciami, tak v druhej polovici a najmä v posledných dvadsiatich minútach sa ku slovu dostáva prakticky iba akcia, a z pôvodnej vystrašenej Lisi sa stane taká menšia terminátorka s reflexami a la Jet Li. Jednoducho celý film je robený najmä pre teenagerov, a tí chcú aj poriadnu akciu, tak im to starý dobrý ujo režisér (alebo presnejšie scenárista) do filmu vmontoval, aby boli spokojní.

Keďže v prvej polovičke film stojí hlavne na interakcii medzi Lisou a Jacksonom, režisér si musel vybrať naozaj šikovných hercov na ich stvárnenie. Lisu hrá pôvabná, aj talentovaná Rachel McAdams, ktorú sme mohli naposledy vidieť v úspešnej komédii Ako uloviť družičku. Ale aj keď Rachel vôbec nehrá zle, úplne ju zatieňuje svojim výkonom v poslednej dobe čoraz viac obsadzovaný Cillian Murphy (mohli ste ho vidieť napríklad vo filme Batman začína). Murphy dokáže len pomocou svojej mimiky, úsmevu a pomocou očí vytvoriť neuveriteľne uveriteľného zloducha, ktorého ako keby ani nemusel hrať. Jednoducho, z Cilliana Murphyho pomaly vyrastá ďalší skvelý charakterový hollywoodský herec.

/ /

Tohtoročná filmová sezóna žičí najmä vlne hororov a aj thrillerom sa začína dariť (napríklad teraz bol dlhšie v Amerike na prvom mieste v návštevnosti thriller Flightplan s Jodie Foster, ktorý u nás pôjde pod názvom Letový plán). Navyše aj Nočný let aj Flightplan sa zaoberajú v Amerike momentálne dosť populárnou témou po 11.9. – strach z lietania a z teroristických útokov v lietadle, na lietadlo a s lietadlom. Takže v Amerike sa prišlo na Nočný let pozrieť obstojné množstvo divákov.

Tak, Wesovi Cravenovi sa podľa mňa podarilo aj z tohto filmu, ktorý v podstate ani nie je v jeho typickom žánri, urobiť skvelú adrenalínovú jazdu, ktorá sa síce ku koncu trošičku až príliš mení na akčnú naháňačku, ale vďaka svojej krátkej minutáži (85 minút) a vynikajúco urobenej prvej polovici vôbec nenudí a iste zaujme množstvo divákov. Navyše divákov môže zaujať naozaj skvelým hereckým obsadením, kde je radosť pozerať na zloducha. Takže, keď máte radi naťahovanie nervov, hurá do kina.

/