Minutáž: 120 minút

Réžia: Bruce A. Evans
Scenár: Bruce A. Evans, Raynold Gideon
Kamera: John Lindley
Hudba: Ramin Djawadi
Hrajú: Kevin Costner, Demi Moore, Dane Cook, William Hurt, Marg Helgenberger, Danielle Panabaker

Mr. BrooksSpoločnosť ako takú vždy priťahovali sérioví vrahovia. Zo začiatku sa tvárime zdesene ako je možné páchať takéto zverstvá a začíname si pokladať filozofické a psychologické otázky, prečo. Ľudia, ktorí takéto niečo páchajú sa stanú na malú chvíľku stredobodom pozornosti, väčšinou až keď ich chytia a potom upadajú do zabudnutia. Sú však prípady, na ktoré sa nezabúda. Buď je to preto, lebo sa páchateľa nepodarí chytiť, často však preto, že vrahom nie je psychopat v pravom slova zmysle, ale váš dobrý milý nekonfliktný a často dobre situovaný sused.

A presne podobnej témy sa chytajú aj tvorcovia. Predstavujú nám Earla Brooksa, skvelého chlapa, obchodníka, ľudomila, skvelého človeka, muža roku. Muža, ktorý má na prvý pohľad všetko. Má peniaze, krásnu ženu, rešpekt a má vlastného démona. Tým démonom je jeho druhé ,,ja“, jeho alter ego túžiace vraždiť. Dostávame sa tak do sveta, kde Earl (Kevin Costner) túžiaci prestať zabíjať musí čeliť svojmu desivejšiemu náprotivku Marshallovi (William Hurt).

A tu je prvá vec, ktorá sa mi páčila. Film nezačne rozoberať dôvody prečo Earl zabíja, neskúma do hĺbky psychiku hlavnej postavy, len jemne sem-tam naznačí to, že Brooks si uvedomuje, že to, čo robí je zlé a ukazuje jeho snahu prestať. Naozaj skvelo pôsobí strojený Kevin Costner, ktorý sa s úlohou skvelo zžil, nemenej zdatne mu sekunduje jeho ,,úchylnejšia“ polovica v podaní Williama Hurta.

Chvíľami to vyzerá, že Earl má tú silu potlačiť Marshalla, ale okolnosti sa komplikujú. Earl pri poslednej vražde urobil chybu a náhodný svedok ho vyfotiľ. Namiesto toho, aby ho vydieral, tak náš pán Smith (Dane Cook), chce byť pri jeho najbližšej vražde a trpezlivosť nie je jeho najlepšia vlastnosť. Navyše sa k Brooksovcom vracia dcéra s oznámením, že nechala školu, ale Earl ako človek klamúci celý život tuší, že im nehovorí celú pravdu.

Mr. Brooks Mr. Brooks

Film je čistokrvným kriminálnym thrillerom, tých dramatických prvkov je pomenej, mňa osobne potešilo skôr, že príbeh bol celkom inteligentný a scenáristi Bruce A. Evans a Raynold Gideon z neho nerobili čistokrvnú ,,sondu do duše človeka“, ale pojali to naozaj tak, aby ste si nezaparili mozog rozmýšľaním o tom aké pohnútky boli na začiatku, alebo koľko zvieratiek Earl v mladosti umučil. Dokonca niektoré konfrontácie aj napriek vážnej téme boli vtipne poňaté, najmä tie ktoré viedol Earl s Marshallom. Filmu určite prospelo aj to, že za režisérsku stoličku si sadol práve Bruce A. Evans (Stoj pri mne, Starman) a to, že k filmu dostal práve Costnera, ktorého si hneď v úlohe aj predstavoval. Sám Costner zrejme tiež videl vo filme potenciál, a tak sa film rozhodol aj nezávisle produkovať.

Mne osobne trochu na začiatku nebolo všetko jedno pri pohľade na herecké obsadenie. Kevina Costnera mám veľmi rád, ale to najlepšie už určite ukázal, pri pohľade na meno Demi Moore som sa tak trochu neveriacky pousmial. O to milšie som bol prekvapený Costnerovým zosobnením sa s postavou precízneho vraha, ktorý bez mihnutia oka dokáže ranou do hlavy zabiť a v pokoji obete naaranžovať do rôznych polôh. Moorova sa snaží popasovať s úlohou detektívky žijúcej pre svoju prácu. Rieši tiež svoj ,,spackaný“ život, kde sa z nej budúci exmanžel snaží vytĺcť nemalé peniaze a po krku jej ide sfetovaný kriminálnik, ktorého kedysi poslala bručať. Jej prejav je vcelku znesiteľný, s tou úlohou si celkom poradila, horšie sa mi však javilo vykreslenie jej postavy ako niekoho kto má milióny na účte a vsuvky z jej osobného života zbytočne prerušovali tú zaujímavejšiu časť. Časť, v ktorej Earl, Marshalla a Smith plánujú ďalšiu vraždu a plánujú aj podrazy sami na seba.

Mr. Brooks Mr. Brooks

Film nie je nijak geniálny ani témou, ani spracovaním, no napriek tomu je to jedno z toho lepšieho, čo som tento rok v tomto žánri zaznamenal. Kevin Costner sa vymanil z typicky akčného či romantického hrdinu a ponúka chladnokrvnú pokornosť. V kombinácii s Williamom Hurtom pôsobia ako balzam na dušu, spolu sú dokonalí herci. Ja som najviac ocenil rýchlo plynúci dej s dobrou atmosférou a s ,,milými“ prekvapeniami v deji. Záver možno vystraší a trochu šokuje, bohužiaľ ostáva akoby trošinku otvorený pre avizované pokračovania, tak uvidíme, čo sa z toho vykľuje.

Pri dĺžke 120 minút je Mr. Brooks dobrou investíciou na večer strávený v kine a aj napriek niektorým klišé, či počítačovým kúzlam Earla v policajnej databáze, to bol pre mňa kvalitný thriller s výbornou rozpoltenou osobnosťou a nepochybne si nenechám ujsť aj avizované pokračovanie.

/