Žáner: horor/thrriler
Minutáž: 80 minút

Réžia: Nimród Antal
Scenár: Mark L. Smith
Hudba: Paul Haslinger
Hrajú: Kate Beckinsale, Luke Wilson, Frank Whaley

Motel SmrtiKlasický úvod do hororu – po americkej ceste ide auto s dvoma osobami, s jednou osobou ženského pohlavia a s jedným kusom človeka mužského pohlavia. Najprv nevieme aký je medzi nimi vzťah, ale vieme, že ich komunikácia je založená viac menej len na neustálom osočovaní druhej osoby. Ako to už býva, muž-vodič si myslí, že vie kadiaľ ma ísť a tak sebavedome zíde z diaľnice na miestnu komunikáciu, kde sa samozrejme po pár kilometroch stratí. Čoskoro mu začne voľačo aj v aute haprovať a tak je šťastný, že sa dostane aspoň ku vidieckej benzínovej pumpe, kde im ochotne miestny mladík niečo porobí v oblasti motora a takisto im poradí kadiaľ majú ďalej ísť. Dvojica následne môže pokračovať v ceste, ale po asi dvoch kilometroch im prestane auto úplne pracovať a tak sa musia vrátiť späť na benzínku, kde už ale nikto nie je a tak sú nútení sa ubytovať v blízkom moteli, kde im mierne vyšinutý správca s radosťou ponúkne mladomanželskú izbu. Po ubytovaní sa ale začnú diať divné veci…

To čo ste si práve prečítali je základný obsah filmu Motel smrti (Vacancy). Tento obsah by ale mohol pasovať do ľubovoľného iného hororu typu slasher, pretože príbeh je úplne klasicky a takmer vôbec nevybočuje z mixu tradičných ingrediencií slasherov ako je napríklad zaradenie príbehu na americký vidiek, vyšinutý človek alebo už len samotný základ, že auto zíde z diaľnice na miestnu cestu. Ak ste niekedy videli aspoň jeden slasher (Dom voskových figúr, Hory majú oči, alebo napríklad aj taký Hostel) tak budete počas úvodu len nechápavo krútiť hlavou pri konaní postáv, ktoré sa pri každom svojom kroku dostávajú čoraz viac do spárov zla a my ako diváci máme od začiatku nutkanie im povedať nech z tamať čím skôr vypadnú. Celkovo je úvod filmu tou slabšou časťou filmu, keď je pri celkovej dĺžke 80 minút zbytočne dlhý.

Motel Smrti Motel Smrti

Po slabom úvode sa film začne konečne rozbiehať, najmä po tom ako manželský pár (čo sme sa dozvedeli v priebehu filmu) zistí, že niečo nie je v poriadku, pretože niekto začne búchať na steny ich izby, plus manžel objaví zaujímavé videá pri telke a následne aj kamery rozmiestnené v priestore izby. V tejto časti film konečne začína naberať tú správnu atmosféru hry na mačku a myš, ktorá je veľmi šikovne napísaná, aj keď sa nedá povedať, žeby nebola aj trochu predvídateľná. Najväčšou zbraňou Motelu smrti sa práve v tejto časti ukazuje krátka minutáž filmu, z ktorej vyplýva skvelá údernosť deja a vynechanie zbytočných scén, ktoré by len brzdili klasické hororovo-thrrilerové besnenie.

Režisérom filmu je nádejný Maďar Nimród Antal, ktorý sa preslávil netradičným filmom Revízori, ktorý sa celý odohrával v budapeštianskom metre. Tento veľmi zaujímavý film s jemne filozofickým presahom sme mohli vidieť aj v našich kinách v Projekte 100 v roku 2005. Antala si po úspechu Revízorov stiahol Hollywood aby tam natočil práve Motel smrti a v príprave je aj jeho ďalší film, thriler s názvom Amored, ktorý by mal rozprávať príbeh o ukradnutí kamióna prevážajúcom 10 miliónov USD. Snáď bude tento film mať lepší scenár než Motel smrti, pretože potenciál ma Antal určite na viac, než na klasický slasher akým Motel smrti predsa len je.

Motel Smrti Motel Smrti

Herecké obsadenie tohto filmu je na vysokej úrovni a nie je tak prvoplánovo vybrané ako v iných podobných hororoch (napríklad také obsadenie Paris Hilton v Dome voskových figurín bolo určite prvoplánové). Hlavnú mužskú rolu hrá Luke Wilson (jeho brat Owen je známy komik), ktorý sa zatiaľ predstavoval len v menších rolách, zväčša v komédiách. V Moteli smrti je jeho výkon vcelku kvalitný, aj keď je zatienený predstaviteľkou jeho manželky, teda herečkou Kate Beckinsale. Táto herečka známa napríklad zo série Underworld je vo svojej úlohe prekvapivo uveriteľná a zároveň ani raz zbytočne expresívna. Práve Kate Beckinsale je jednou z najlepších vecí na tomto filme.

Motel smrti je klasickým slasherom, ktorý je nakrútený veľmi kvalitne (za čo treba poďakovať asi najmä režisérovi Nimródovi Antalovi, ale aj kameramanovi poľského pôvodu, Andrzejovi Sekulovi), ale napriek tomu v jeho scenári vidieť viacero chýb a predsa len podobnú tému sme mohli vidieť už aspoň sto krát. A z príkladu Alexandra Aju (Hory majú oči) vidieť, že aj po príchode do USA si môže režisér svoj európsky štýl ponechať, poprípade vylepšiť. Toto sa ale Antalovi nepodarilo, ale keď máte chuť na klasický slasher, navyše veľmi dobre natočený, tak hurá do kina.

/