Réžia: Scott Frank
Scenár: Scott Frank podľa románu Lawrencea Blocka
Kamera: Mihai Malaimare Jr.
Strih: Jill Savitt
Hudba: Carlos Rafael Rivera

Hrajú: Liam Neeson, Ólafur Darri Ólafsson, Ruth Wilson, Dan Stevens, Boyd Holbrook, Sebastian Roché, David Harbour, Whitney Able, Mark Consuelos a ďalší

Sympatický írsky šesťdesiatnik Liam Neeson ťaží zo svojho hereckého comebacku takmer celú poslednú dekádu. Časy charakterného herectva, keď exceloval ako záchranca Židov Oscar Schindler sú v nenávratne. Po rokoch mentorských rolí otcov či rozprávkových levov prišla spásonosná úloha v akčnej pecke 96 hodín (Taken, 2008). Tento film úplne reštartoval Liamovu kariéru a predurčil ho k fyzicky zdatným bijcom, ktorí si čo-to vo svojom fachu preskákali. Obdobu drviča kostí Bryana Millsa si zahral už medzi vlkmi, medzi Nemcami i v lietadle. Momentálne prišli na rad náhrobné kamene. Kto by však čakal tradičný akčný nervák, bol by sklamaný.

Aktuálny počin totiž ťaží z knižnej série o detektívovi Mattovi Scudderovi, ktorá má atmosférou i tempom rozprávania bližšie ku klasickým noirovým detektívkam zo sedemdesiatych rokov. Úspech slávili ešte i v deväťdesiatych rokoch, no podobné kriminálne thrillery ako Sedem, Zberateľ bozkov či 8 MM sa dnes už nenakrúcajú. Autor literárnej predlohy Lawrence Block napísal postavu vyšetrovateľa Scuddera ako bývalého newyorského policajta, vyliečeného alkoholika, no stále sužovaného traumou z nešťastného zabitia nevinnej osoby. Teraz sa živí ako nelicencovaný detektív pre tých, ktorí z nejakého dôvodu nemôžu ísť na políciu.

Medzi náhrobnými kameňmi

Drogový díler Kenny si najme Scuddera, aby dostal tých, ktorí mu uniesli a brutálne zavraždili manželku. Scudder začne postupne odhaľovať stopy vedúce k únoscom a zistí, že tento ohavný zločin nie je jediný a ani zďaleka ich posledný v uliciach New Yorku. Detektív, stojaci mimo zákona, rozohráva neľútostný súboj s narušenými únoscami a najmä neúprosným časom.

Dej sa odohráva koncom deväťdesiatych rokov, čo sympaticky nahráva nepretechnizovanej atmosfére thrilleru zo starej školy. Žiadne mobily, internet sa ešte len pomaly rozbieha. Na vyšetrenie zločinu je potrebný vycibrený inštinkt s tonou starého dobrého šťastia. Akčných scén je vo filme ako šafranu. Neeson hlavne debatuje, dedukuje a telefonuje. Jeho charizma vynikne obzvlášť v telefonických scénach s únoscami, kde zrazu vykukne jeho hrozivé ja á la Bryan Mills. Liam dokazuje, že na podobné úlohy stále má a ešte nejaký ten rok akčné filmy utiahne. Tretí diel 96 hodín tu mimochodom máme už v januári, tentokrát s podtitulom Zúčtovanie.

Z vedľajších postáv vynikne predovšetkým únosca David Harbour, ktorého si môžete pamätať zo septembrového Equalizera či úspešného seriálu The Newsroom. Harbour je v dialogických scénach Neesonovi zdatným protivníkom a týmto filmom si pripísal na konto solídneho úchyláka.

Medzi náhrobnými kameňmi

Je na škodu, že Medzi náhrobnými kameňmi nedosahuje takú návštevnosť ako iné neesonovky. Režisér Scott Frank prispel do dnes už televízneho žánru solídnym dielom, ktorému by pokračovanie veľmi pristalo. Nebol by problém, z čoho v prípadnom sequeli čerpať, Matt Scudder totiž vystupuje v osemnástich detektívkach. Táto postava je pre divákov asi menej atraktívna ako pre čitateľov. V osemdesiatych rokoch bol už totiž sfilmovaný román 8 miliónov spôsobov ako zomrieť s Jeffom Bridgesom v hlavnej úlohe a tiež sa nestretol s masovým úspechom. To však nič nemení na kvalite knižných predlôh.

Ak už nemôžete ani počuť znelku ľubovoľnej CSI či Námornej vyšetrovacej služby a zacnelo sa vám za poctivým kriminálnym thrillerom, dvojhodinovou návštevou medzi náhrobné kamene si prídete na svoje. Mladšie publikum dá skôr prednosť akčnejšiemu návratu Bryana Millsa.