Minutáž: 97 minút
Krajina pôvodu: V. Británia/Francúzsko/Taliansko/USA

Réžia: Stephen Frearsbr/>Scenár: Peter Morgan
Kamera: Affonso Beato
Hudba: Lucia Zucchetti
Hrajú: Helen Mirren, Michael Sheen, James Cromwell, Helen McCrory, Sylvia Syms, Alex Jennings, Roger Allam

KráľovnáAnglicko sa od nepamäti odlišovalo od zvyšku kontinentálnej Európy a na tento fakt je náležite hrdé a nemieni sa vonkoncom prispôsobovať zvyšku Európy. Anglicko ma iný právny systém, iné miery, inú menu, iné zvyky a navyše ako jediná zo svetových mocností má stále štátne (vraj zastarané) zriadenie s názvom monarchia. Treba ale povedať, že kráľovná Alžbeta II. ako oficiálna hlava štátu má zväčša len formálne právomoci, napriek tomu je jej popularita a spoločenská úcta v Anglicku na extrémne vysokej úrovni. Angličania navyše obľubujú bulvárne informácie z prostredia kráľovskej rodiny (a jej príslušníci vždy niečo vyparatia). Asi najviac sa v bulvári písala o zbožňovanej lady Diane, ktorá svojou charizmou očarúva množstvo ľudí aj po svojej smrti. A práve o smrti Diany a dopade tejto udalosti na Alžbetu II. je film Kráľovná.

Dej filmu sa začína v okamihu, keď sa do kresla ministerského predsedu posadí labourista Tony Blair, ktorý svojím mladým zjavom a sociálne orientovanou rétorikou presvedčil davy Angličanov a stal sa tak najmocnejším mužom krajiny (samozrejme, že oficiálne je najmocnejšia kráľovná). Po zvolení má ako povinnosť návštevu Buckinghamského paláca, kde je ešte viac utvrdený v názore, že kráľovná je až príliš konzervatívna a úzkoprsá. Tento fakt sa ešte vyostrí, keď v Paríži pri dopravnej nehode zomrie lady Diana a kráľovná (ktorá Dianu nikdy nemala veľmi rada) sa zdržiava komentára a radšej dovolenkuje na vidieku. Smútok za bývalou princeznou sa ale začne v Londýn enormne zväčšovať a Tony Blair čoraz viac nechápe postoj kráľovnej a snaží sa ju dotiahnuť aspoň do hlavného mesta…

Kráľovná Kráľovná

Celý film je vlastne popisom vzťahu dvoch najvyšších činiteľov krajiny a zameriava sa najmä na vykreslenie rozdielu v ich povahách a v názoroch. Blairov nadšený a moderný prístup k veľkej udalosti je konfrontovaný so spiatočníckym spôsobom kráľovnej, ktorá viac ako na správnosť svojho konania dbá o zachovanie tradícii. Z tohto faktu vyplývajú občasné humorné situácie, ktoré sú typickou ukážkou anglického suchého humoru. Ale humoru je vo filme strašne málo, zvyšok tvorí tradičná dráma plná scén zameraných na city, ktoré ale účinkujú asi len na isté publikum, ktoré vyroní slzičku aj nad osudom Esmeraldy. Pre zvyšok diváctva to je ale poriadna nuda, obzvlášť mladé publikum to bude len suché rozprávanie o jednej starej (a vcelku známej) tete a nezmyselné blábolenie o tradičných hodnotách anglickej spoločnosti.

Jednu vec si ale každý divák filmu musí zapamätať na dlhý čas, a to je skvelý herecký výkon Helen Mirren v hlavnej úlohe, za ktorú dostala vopred istú sošku Oscara. Helen Mirren (pôvodom Ruska a nie Angličanka) sa stala výbornou kópiou Alžbety II. a to tak dokonale, že si občas divák môže myslieť, že Alžbeta hrá sama seba. Mirren dokonale odpozorovala postoj, gestá a výrazy tváre aby sa pomocou oblečenie a púdru premenila na svoju postavu. Veľmi zaujímavo stvárnil svoju postavu Michael Sheen ako Tony Blair, ktorého neveriacke pohľady a zdvihnuté obočie ale vyzerá možno až veľmi humorne, nato že je to seriózna dráma, čo je ale aspoň spestrenie filmu. Zvyšok hereckého ansámblu je oproti Helen viac menej len dopočtu, ale napríklad do úlohy princa Charlesa mohli tvorcovia vybrať niekoho oveľa lepšieho než je divný Alex Jennings.

Kráľovná Kráľovná

Film Kráľovná ponúka zaujímavý pohľad do súkromia verejne známych ľudí počas historickej udalosti. Tento pohľad je dostatočne zaujímavý ak je pre vás Alžbeta II. veľkou osobnosťou a máte radi dojímavé príbehy, samozrejme že s dobrým koncom. Ak toto na vás nepasuje, tak jediný dôvod sledovať film je herecký výkon Helen Mirren, ale ani to nestačí, aby ste sa nezačali pri filme značne nudiť a čakať kedy už konečne Alžbeta dostane rozum. Ja patrím k tej druhej skupine a som sa „pekne“ nudil, obzvlášť pri druhej polovici filmu. A neviem si predstaviť veľmi, čo by ma na filme zaujalo, kebyže do roly Alžbety obsadia tvorcovia niekoho neschopného. Takto je tento slabý film aspoň priemerný zásluhou skvelej herečky.

/