Rok: 2008

Scenár: Justin Chadwick
Scenár: Philippa Gregory, Peter Morgan
Kamera: Kieran McGuigan
Hudba: Paul Cantelon
Hrajú: Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana, Jim Sturgess, Kristin Scott Thomas, David Morrissey

KralovaPriazenHenrich VIII. Tudor je jednou z najkontroverznejších postáv histórie ľudstva, a preto je jeho život viac ako vhodným adeptom na sfilmovanie. V poslednej dobe sa tejto látky chopili nezávislí televízni producenti a pre americkú káblovku Showtime vyrábajú seriál Tudorovci, ktorý poňal život anglického kráľa značne moderne. Vytvorili obraz mladého sexuchtivého panovníka, ktorý si život na kráľovskom dvore len poriadne užíva. Trochu iný obraz sa o tvorcovi anglikánskej cirkvi snažili vytvoriť britskí tvorcovia pomocou filmu Kráľová priazeň (The Other Boleyn Girl). Stavili najmä na kvalitné herecké obsadenie so Scarlett Johansson, Natalie Portman a Ericom Bana. Trocha však pozabudli na lepšieho režiséra, keďže sa filmu chopil doposiaľ len televízny Justin Chadwick.

Filmový príbeh sa zameriava najmä na životný osud dvoch sestier Boleynových, ktoré sa obe postupne dostanú do zorného uhla mocného kráľa a následne sa dostanú aj do ohniska veľkých historických zmien. Prvou je divoká a prešibaná Anna, ktorú sa rozhodne jej strýko nejakým spôsobom dohodiť kráľovi ako milenku, čo sa ale trocha nevydarí a do pozornosti Henryho Tudora sa dostane druhá Boleynová, Mary, ktorá je skromná, jemná a na dvor s jeho nekonečnými intrigami sa takmer vôbec nehodí. Dvor predstavuje pre obe sestry veľmi nebezpečné územie, pretože sa na ňom miešajú záujmy mnohých mocných ľudí, medzi ktorých ešte stále patrí aj Henrichová zákonitá manželka Katarína Aragonská. Navyše sa obe sestry začnú postupne od seba vzďaľovať…

Film je adaptáciou 600 stranového románu Philippy Gregory a rozsah predlohy je na filme poriadne vidieť. Kráľova priazeň predstavuje len ako keby nakuknutie za oponu historických udalostí. Množstvo dôležitých vecí je vo filme zobrazených len skratkovito a viaceré motívy (nehovoriac o niektorých postavách, viď samotný kráľ) by si určite zasluhovali oveľa viac priestoru, čo asi nie je možné v prípade celovečerného filmu. Napriek tomuto faktu je rozprávanie filmu veľmi konzistentné a má svoju vnútornú logiku.

KralovaPriazen KralovaPriazen

Z hľadiska výpravy a spracovania je to klasický kostýmový historický film, v ktorom režisér Justin Chadwick veľmi neexperimentoval a prevažná väčšina scén sa odohráva v chladných interiéroch dvora. Kostýmy a dekorácie vo filme sú na vysokej úrovni, ale počas sledovania filmu zamrzí, že neskúsený Chadwick rieši množstvo scén príliš rutinérsky a neoriginálne. Mnohé by sa dali spracovať oveľa lepšie a najmä nie tak tradične a remeselne. Občas sa síce objaví nejaký ten “umelecký“ záber, ale celkovo je svet Henricha VIII. v tomto filme občas až veľmi nudný a sivý, najmä v porovnaní s filmami o kráľovnej Alžbete od Shekhara Kapura.

Nadpriemerné herecké obsadenie sa vo filme patrične činí, i keď najväčší priestor a aj najlepšiu rolu na stvárnenie dostala Natalie Portman ako pôžitkárska a ctižiadostivá Anne, ktorá je vo veľkom protiklade k postavy Mary. Tú vo filme stvárňuje Scarlett Johansson. Jej Boleynová je radšej v úzadí a všetko sa snaží riešiť bez pretvárky a bez intríg. Toto čiernobiele videnie oboch postáv je zjavne spôsobená skratkovitosťou scenára, keď to jednoducho pre krátkosť času muselo byť takto vyrozprávané. O skratkovitosti scenára by mohol hovoriť aj Eric Bana, ktorý si veľmi úlohu mocného kráľa v tomto filme neužil.

KralovaPriazen KralovaPriazen

Kráľova priazeň je v globále vydareným filmom, ktorý fanúšikov tohto žánru rozhodne nadchne a bežného diváka zase asi nebude nudiť, ale naopak príjemne pobaví. Veľkú zásluhu na tom má aj kvalitné herecké obsadenie, ktoré je výraznou devízou filmu. Na druhú stranu mal tento film oveľa väčší potenciál, ale bohužiaľ zostal nevyužitý. Možno ak by sa vybral lepší režisér a keby film išiel trocha viac do hĺbky, tak by to bola skvelá snímka, ktorá by sa zaradil k perlám svojho žánru. Takto však nakoniec vznikol film, ktorý síce neoslní, ale určite jeho sledovanie nebudete ľutovať.

/