Krajina pôvodu: Veľká Británia

Réžia: Edgar Wright
Scenár: Edgar Wright, Simon Pegg
Kamera: Jess Hall
Hudba: David Arnold
Hrajú: Simon Pegg, Nick Frost, Jim Broadbent, Timothy Dalton, Paddy Considine, Rafe Spall, Bill Nighy, Martin Freeman

Jednotka príliš rýchleho nasadeniaNakrútiť v dnešnej dobe dobrú paródiu je rovnako náročné, ako spraviť kvalitného Shakespeara. Len sa pozrite na zástupcov žánru za posledné roky. Tak napríklad, (fakt strašná) Strašná Haluz, zúfalo nevtipný zlepenec trápnych obrazov, ďalej nedávno uvedený Veľkofilm a ďalej nemá zmysel pokračovať. V čase, keď títo anjeli apokalypsy starostlivo parazitujú na kedysi úspešnom žánri, prichádza spása. Filmový svet zavolal na pomoc Jednotku príliš rýchleho nasadenia.

Predstavte si, že ste policajt. Naozaj dobrý policajt. Ste najlepší vo svojom okrsku, vypracujete sa na to najlepšie ,čo vo fachu môže byt a čo viac, vy ten džob nekonečne milujete. Tieto pocity si každé ráno prehráva v hlave náš hrdina, Nicholas Angel. Toto sa však čoskoro zmení. Keďže je fakt dobrý policajt, najlepší vo svojom okrsku (všimnite si že stále neopúšťame priestor jednotného čísla) vrhá tieň na tých ostatných. Čo to vravím, jednoducho povedané, jeho kolegovia vyzerajú vedľa neho ako babráci. Toto sa žiarliví spolupolicajti rozhodnú zmeniť. Nicholasa povýšia a preložia na miesto „pánu Bohu za chrbtom“, a síce do Standfordu. Zlý duch zločinu tu nezablúdil už dvadsať rokov a najväčší vzruch vzbudzuje len každoročná súťaž o dedinu roka, ktorú Standford pravidelne vyhráva. Na policajnej stanici naviac dostane „do vena“ obézneho dobráka Dannyho, ktorý je do poslednej bodky Nicholasovým protipólom. Situácia na skok pod vlak, poviete si, lenže je čosi prehnilé v srdci tejto ideálnej obce.. Séria až príliš podozrivých nehôd v Nicholasovi opäť prebudí duch dravého policajta a s plným arzenálom za opaskom a britským prízvukom na jazyku hodlá zločin zo Standfordu navždy vypudiť.

Viem, že teraz budem asi veľmi, veľmi preháňať, ale ako sa vraví, čo na srdci to na jazyku. Jednotka príliš rýchleho nasadenia je najlepšia britská komédia za posledných 10 rokov a vôbec najlepšia paródia akú som v poslednej dobe mal možnosť vidieť. Duo Wright/Pegg sa znova predviedlo v dobrom svetle a po podobnom Súmraku mŕtvych (v ktorom si na mušku zobrali zombie filmy, pričom však pravidlám žánru zostali verný až za hrob) tak vznikla ďalšia skvelá oddychovka, ktorá ma núti povedať možno odvážnu, zato veľmi pravdepodobnú vec: Anglicko našlo dôstojnú náhradu za Lietajúci cirkus Monthy Pythona.

Jednotka príliš rýchleho nasadenia Jednotka príliš rýchleho nasadenia

Ak teda dovolíte, rád by som vás s touto výnimočnou Jednotkou zoznámil. Šéfinšpektora polície stvárnil nezabudnuteľný Jim Broadbent, jeho syna a Angelovho kolegu Dannyho zahral Nick Frost, protivne vulgárnych týpkov z kriminálky stelesnili geniálny Paddy Considine a Rafe Spall no a napokon náš novy člen Nicholas Angel, ktorý nesie fyzickú podobu Simona Pegga, jedného z najtalentovanejších anglických komikov súčasnosti (toto nemám z vlastnej hlavy). Vo filme uvidíte aj skvelého ex-bonda Timtohy Daltona, ktorému prischla rola psychopatického manažéra supermarketu. Jednotky príliš rýchleho nasadenia sa ďalej zúčastnili Bill NighyMartin Freeman ako žiarlivý kolegovia, ktorý Angela prevelia do Standfordu.

V čom teda spočíva ich výnimočnosť? Aj by sa chcelo povedať, že vo všetkom, ale keďže to tak nie je, poďme sa pozrieť na to, prečo napriek niekoľkým zanedbateľným chybám má Jednotka príliš rýchleho nasadenia od mojej maličkosti plný počet hviezdičiek. Je to v prvom rade štýl a radosť s akým je nakrútená. Takmer celý čas sa tvári ako pateticky vážna akčná sra*ka a potom, akoby si Jednotka sama uvedomila svoju úlohu, uvedie sa na úplne inú úroveň a začne si naplno užívať každej jednej stotiny, ktorá jej zostáva.

Jednotka príliš rýchleho nasadenia je tak trochu filmová koláž. Angel, symbolizujúci typickú Bayovskú (taký ten pán, v ktorého filmoch to všetko vybuchuje) akciu je nalepený do prostredia á la Vraždy v Midsomeri a v tej osudnej polovici akoby všetkých zrazu nakopal do zadku a povedal im tým, že všetko sa dá vyriešiť jedine s plným zásobníkom. Pripadá vám to divné či trápne? Možno to na tomto digitálnom papieri tak vyzerá, lenže Jednotka túto činnosť robí s takým neodolateľným šarmom a tak vražedné vtipným humorom až by sa chcelo poslať tvorcom ďakovný list. Wright Jednotku naplnil toľkou mierou akcie, ktorá miestami zakrýva mnoho popredných akčných trhákov.

Avšak nerobme si ešte priveľké ideály. Je tu mnoho, čo sa dá vytknúť. To mnoho je však v prípade Jednotky tak zanedbateľný počet, pretože stačí jeden jediný smutný pohľad hlavného hrdinu a aj ten najzarytejší intelektuál mu otvorí náruč so slovami „Všetko zabudnuté!“ Aby som však len neskladal ódy (i keď si to tento film právoplatne zaslúži), čo filmu naozaj vyčítam je miestami ubíjajúca dĺžka. Dve hodiny síce na prvý pohľad nie sú veľa, ale Edgar Wright nie je ešte do takej miery režisérsky zručný, aby taký čas dokázal do okraja naplniť. Preto pravé na niektorých miestach sa burácajúci smiech tu a tam vystrieda so zívnutím či jemným privretím očí. Toto je odo mňa voči Jednotke jediná vážnejšia výtka.

Náročná úloha však ešte len prichádza. Komu film Jednotka príliš rýchleho nasadenia odporučiť? Z mojej recenzie sa môže zdať, že ide o film pre celú rodinu ale na to ihneď zabudnite. Mnohé fóry si užijete len so znalosťou britského humoru (mám na mysli suché hrátky so slovami a pod.). A štýl akým Edgar Wright Jednotku nakrútil nemuší voňať každému. Pokúsme sa to zhrnúť jednou vetou. Ak ste divák, ktorý namiesto galónov telesných tekutín uprednostňuje ostrý britský humor alebo cynizmus v jeho najčírejšej podobe, s radosťou sa odovzdajte do služieb Jednotky príliš rýchleho nasadenia. Ručím vám zato, že od takýchto policajtov by ste sa s radosťou nechali aj zavrieť.

/