Prístupnosť: MP

Réžia: Jimmy Hayward, Steve Martino
Scenár: Ken Daurio, Cinco Paul
Kamera: John Powell
Hudba: Howard Shore
Hrajú (dabing): Martin Dejdar, Petr Rychlý, Zdeněk Svěrák, Hana Talpová, Lukáš Hlavica, Tomáš Juřička, Filip Švarc, Jana Boušková, Hana Ševčíková

HortonAnimované filmy sú v našich kinách už tradičnou súčasťou filmovej ponuky a v drvivej väčšine patria k najviac navštevovaným filmom. Tento fakt je úplne logický s ohľadom na skutočnosť, že animáky dokáže pobaviť široké spektrum publika, od najmenších detí (ktorým sú väčšinou tieto filmy primárne určené) až po dospelých ľudí v dôchodkovom veku. Občas je ale problémom zachovať zábavnosť pre vekovo rozličných divákov (nie každý film sa v tomto atribúte vyrovná Shrekovi) a tak sa často stáva, že animované filmy sú zamerané čo najviac na detského diváka. Do tejto kategórie patrí aj animovaný slon Horton s partiou svojich miniatúrnych kamarátov. Napriek tomuto zameraniu dokáže Horton ponúknuť kvalitnú zábavu aj staršiemu divákovi, čo je zásluha najmä dobrou predlohou.

Horton je v miestnej zvieracej kolónii akýmsi učiteľom, ktorý patrí k typu dobromyseľných “hlupáčikov“, ktorí nechcú nikomu uškodiť, ale vždy sa im s prispením osudu podarí dostať sa do centra veľkých udalostí. V prípade Hortona sa tou udalosťou stane nájdenie smietka prachu na jednej kvetine. Horton vďaka svojej vysoko vyvinutej sluchovej aparatúre (teda vďaka obrovským ušiam) začuje život malých bytostí žijúcich na tomto smietku. Nikto mu ale neverí, čo ho začne spájať so starostom malých bytostí, ktorému zase nikto neverí, že počuje hlas obrovského slona z hora. Starosta (inak mimoriadne plodný otec 97 detí) si ale plne uvedomuje, že sa niečo deje s jeho domovom a tak presvedči Hortona, aby odniesol smietko na nejaké bezpečné miesto.

Horton Horton

Horton je animovaným filmom, ktorý je na prvý pohľad zameraný čisto na detského diváka. Tento dojem je spôsobeným úvodnými scénami, kde sloník veselo skáče do vody a ostatné zvieratká (veľmi milo naanimované) takisto veselo a bezstarostne poskakujú okolo. Tento dojem je ale po prvých pätnástich minútach vystriedaný trochu náročnejšími pasážami, kde sa vysvetľujú veci okolo smietka a okolo jeho miniatúrnych obyvateľov. Toto je ale čoskoro preklenuté znova gagmi, ktoré vrcholia v skvelej scéne prechodu cez starý drevený most. Ako príbeh vrcholí tak sa stále objavujú milé scény, ktoré po happyende (očakávať niečo iné od klasického animovaného filmu môže len veľmi silný pesimista) sa dočkáme aj pekného spoločného tanca a pesničky. Tieto scény, ale v súčasnosti len ťažko niekoho ohúria, čo je ale chvalabohu vykompenzované druhou líniou filmu.

Túto druhú líniu tvorí pointa filmu, ktorá je veľmi vkusne implementovaná do príbehu a jej konečné vyústenie stavia príbeh čiastočne do pozície bájky. Kvalita príbehu je spôsobená tým, že film je adaptáciou knihy Dr. Seussa, ktorý je v Severnej Amerike mimoriadne obľúbeným autorom kníh pre deti. Jedna adaptácia jeho knihy už u nás išla pod názvom Grinch a mala s Hortonom spoločné to, že predstaviteľ Grincha Jim Carrey nahovoril v origináli aj slona Hortona. U nás ale ide v kinách verzia s českým dabingom, kde je na jeho mieste Martin Dejdar.

Horton Horton

Suma sumárum, Horton je v konkurencii animovaných filmov roku výroby 2008 značne silným kandidátom na návštevu kina. Napriek tomu ale nie je to film dokonalý, keďže trpí istou nevyrovnanosťou scenára a niektoré scény najmä z úvodu filmu by sa zišlo urobiť ináč, svižnejšie. Na druhej strane Horton zaujme najmä zaujímavým a kvalitným príbehom a veľmi dobrou animáciou, ktorej ale trochu chýba punc originality. Celkovo sa ale dá Hortonom príjemne stráviť 85 minút pokiaľ nebudete od neho, ako napríklad ja, príliš veľa očakávať .

/