Réžia: Gary Shore
Scenár: Matt Sazama, Burk Sharpless
Kamera: John Schwartzman
Strih: Richard Pearson
Hudba: Ramin Djawadi

Hrajú: Luke Evans, Sarah Gadon, Dominic Cooper, Art Parkinson, Charles Dance, Diarmaid Murtagh, Paul Kaye, William Houston a ďalší

Zabudnite na Brama Stokera a na čokoľvek s transylvánskou tematikou, čo ste doteraz na plátne videli. Po vzore komixových hrdinov totiž štúdio Universal chystá tímovku všetkých svojich osvedčených monštier a korunného princa preto musí mierne preobliecť do akčnejšieho hávu. Myšlienka by to možno nebola na zahodenie, keby mal samotný príbeh zrodu kráľa všetkých upírov čo ponúknuť. Ochudobnení o lovcov upírov na čele s Van Helsingom či dejovú linku s láskou na prelome stáročí budeme svedkami nudnej snahy zabrániť osmanským Turkom vyplieniť domovinu.

Tento drakulovský origin totiž pracuje s príbehom vladára malej, no známej Transylvánie, Vlada III., ktorý sa musel vzoprieť sile mocnej osmanskej ríše. Bol si vedomý, že akýkoľvek odpor proti výbojnému susedovi je istá záhuba. No keď mocný sultán Vlada požiada, aby mu poslal tisíc chlapcov vrátane vlastného syna ako čerstvých regrútov do armády, rozhodne sa neľútostnému protivníkovi vzoprieť. Aby bol schopný poraziť zlo, spolčí sa so zlom neporovnateľne väčším. Vyhľadá starého miestneho upíra, aby ho premenil na hrozné monštrum. Stane sa Draculom, nezničiteľným démonom, ktorý je schopný svojimi temnými silami poraziť obrovské vojská, no zároveň stráca tých, pre ktorých hroznú zmenu podstúpil, svojich najbližších.

Dracula: Neznáma legenda (Dracula Untold, 2014)

Úspech filmu nestojí na prepracovanom scenári, ale na hlavnom predstaviteľovi, sympatickom Lukeovi Evansovi. Tridsaťpäťročnému Britovi sa týmto filmom podarilo naplno preraziť po celom svete. K titulnej úlohe mu pomohla väčšia rola v druhom Hobitovi i charizmatický záporák v šiestom Rýchlo a zbesilo. Ako temný pán pôsobí vierohodne, starosť o blaho krajiny i blízkych mu vyčítame väčšinu času v tvári. Ak skutočne štúdio neskončí pri tomto filme, tak Evansom získalo solídneho ťahúňa.

Problémom je plochý dej, bez vývoja postáv so zbytočne naťahovanou hlušinou. Krátkych 92 minút obsahuje stále príliš veľa hluchých miest, v ktorých sa debatuje o morálnych hodnotách, hrdinstve a cti, stretávame množstvo vedľajších postáv, na ktorých nám nezáleží. Plusom je novátorský prístup k zobrazeniu získaných schopností. Miestami máte pocit, že sledujete Predátora v kombinácii s Múmiou a Batmanom, odohrávajúcich sa v krvavom stredoveku. Pôsobivé je stretnutie Vlada so starým upírom, ktorý ako by z oka vypadol Maxovi Shreckovi alias Nosferatu. Pra-upíra si zahral Charles Dance, ktorý už vampírsky zahviezdil i vo štvrtom Underworlde. Bojové scény sú dosť neprehľadné, čomu neprospieva nastavená temnota. Strieborné finále však vyniká kreativitou a je asi jediným svetlým momentom filmu, ktorý nebol ukázaný v umne zostrihanom traileri. Škoda nevyužitého Dominica Coopera ako osmanského sultána. Tento herec už predviedol aj hlbšie postavy. Sarah Gadon úlohu byť za peknú a zbytočne neiritovať celkom splnila.

Najhoršie zo všetkých vychádza debutujúci režisér Gary Shore, ktorý z charizmatického hrdinu opradeného krvavou legendou nedokázal vyžmýkať zaujímavejší film, hoci sa snaha pretvoriť známe skazonosné monštrum v obetavého bohatiera celkom cení. Nový filmový Dracula je totiž pod Shoreovým vedením v prvom rade nudná legenda, čo si skutočne šéf upírov nezaslúžil. Nevýraznú chuť novinky odporúčam napraviť plnokrvným filmom Francisa Forda Coppolu z roku 1992 v hlavnej úlohe s Garym Oldmanom. Ak tentokrát návštevu kina vynecháte, o nič neprídete.