Prístupnosť: MP

Réžia: Ash Brannon, Chris Bruck
Scenár: Don Rhymer, Joe Syracuse, Lisa Addario, Christian Darren
Kamera: Andres Martinez
Hudba: Mychael Danna
Hrajú: Shia LaBeouf, Jeff Bridges, Zooey Deschanel, Jon Heder, James Woods, Diedrich Bader

Divoké vlnyZdá sa, že tučniaky sú v súčasnom svete animovaného filmu veľmi dobrým artiklom. V Madagaskare síce dostali len malé postavy veľmi vitálnych „tajných agentov“, ale aj na malom priestore dokázali, že majú veľkú budúcnosť. V Happy Feet už dokázali svoj veľký potenciál pretaviť do zlatej sošky. A po krátkom času sú späť, tentoraz na Divokých vlnách.

Cody Maverick je mladý tučniak, ktorý žije vo večne zamrznutom zapadákove, kde jedinou zábavou je triedenie obrovskej kopy rýb. Keďže nechce skončiť ako jeho brat, veľmi túži po úspechu v surfovaní. Je to jeho jediná šanca ako sa vyhnúť nudnému a depresívnemu životu v zasneženej krajine niekde na Atarktíde. Preto sa prihlási na svoje prvé profesionálne preteky, kde chce všetkým ukázať čo dokáže s kusom ľadu na divokých vlnách. Zažije pritom množstvo zábavy a pochopiteľne sa dozvie aj nejakú tú múdrosť o sebe a svete naokolo. Ak sa aj vy chcete dozvedieť nejaké múdrosti, nemusíte sa prihlasovať na žiadne preteky, stačí zájsť do kina a ušetríte sa sklamania z prípadnej prehry.

Pôvodné zadanie nevyzeralo vôbec lákavo: od postáv (v poslednej dobe je skutočne akosi „pretučniakované“), cez príbeh o začínajúcom športovcovi, ktorý pochopí, že v živote sú dôležitejšie veci ako víťazstvo (akoby nám to nedávno nepovedali už Autá), až po úvod filmu (predstavenie hlavnej postavy ako vystrihnuté z Rodinky úžasných). Lenže takéto skoré odmietnutie by bolo trochu nespravodlivé. Postupne sa pred nami začne vynárať celkom origiálny film, ktorý prináša niekoľko zaujímavých nových nápadov. Tento film určite nepatrí medzi väčšinový priemer poslednej doby. Spomenuté príklady môžu iné filmy pripomínať a v niečom sa nimi aj inšpirovali, ale rozhodne prináša aj veľa pôvodného. (Asi nebude náhoda, že jeden z režisérov – Ash Brannon – sa réžijne aj námetom podieľal na Toy Story 2)

Divoké vlny Divoké vlny

V prvom rade je to pre animovaný film netradičná forma (aspoň pre animované filmy dostupné v našich zemepisných šírkach) hraného dokumentu. Podobne ako napriklad Mňága Happyend alebo do dokonalosti dovedený seriál britskej televízie BBC The Office, ktorý momentálne uvádza Česká televízia. Tie prirovnania nie sú možno úplne presné, ale pre základnú predstavu dostatočné. Pred očami sa nám odohráva dej, pričom postavy sú si vedomé, že sú snímané kamerou a občas na ňu aj reagujú. Celý film je navyše rámcovaný v občasných prestrihoch rozhovormi so zainteresovanými. V nich zvyčajne komentujú čo sa práve odohralo, prípadne vysvetľujú čo ich viedlo k danému konaniu.

Ďalšou odlišnosťou je väčšia miera realizmu v príbehu (ktorá je však pre dokument pochopiteľná). Napríklad záchrana Codyho je akoby vystrihnutá z relácie typu 112 – roztrasená ručná kamera, nepripravený záber, zmätok. Proste klasická záchranná akcia pri ktorej ide o život, náhodne zachytená reportážnou kamerou. Veľakrát je ten realizmus len parodovaný, predsa len sme na pôde animovanej komédie, ale niekedy je myslený celkom vážne. Na druhej strane je to kompenzované niektorými vedľajšími postavičkami, ktoré majú vyvolať úsmev už svojim vzhľadom, prípadne takými scénami, aké boli v upútavke. V tomto pôsobí film trochu nekonzistentne. Akoby tvorcovia neverili potenciálu, ktorý v sebe má kombinácia strohej formy dokumentu a vtipného obsahu a potrebovali prinášať humor „zaručene“ vtipný a zrozumiteľný pre každého. Film je pritom určený trochu odrastenejším divákom, takže tá „zrozumiteľnosť“ nebolo vôbec nutná. Dospelosť sa prejavuje napríklad aj absenciou obľúbených situačných gagov v podobe rôznych pádov, nárazov, úrazov a výrazov (na tvári).

Divoké vlny Divoké vlny

Ani pri všetkých tých odlišnostiach oproti iným animákom neprestávajú byť Divoké vlny dostatočné zábavné a vtipné, aby hravo udržali vašu pozornosť až dokonca. Ťažko povedať aké budú úspešné na Slovensku. Väčšina dospelých, na rozdiel napríklad od USA, tu totiž ešte stále od animovaného filmu automaticky očakáva, že je určený deťom. A naopak deťom možno nesadne netradičná forma, ktoré je predsa len viac určená dospelejším divákom.

Po množstve tohtoročných animovaných nepodarkov (jedinou výnimkou sú Simpsonovci vo filme) sa konečne podarilo vyrenderovať niečo originálne a zábavné. Oproti najlepším kúskom z minulosti síce trochu zaostáva, ale to je úplne v súlade s hlavným posolstvom – sú predsa dôležitejšie veci, ako byť najlepším. V súčasnej ponuke buďme vďační aj za toto.

/