Krajina: Francúzsko | Kanda | Portugalsko | Taliansko

Réžia: David Cronenberg
Scenár: David Cronenberg, Don DeLillo
Kamera: Peter Suschitzky
Hudba: Howard Shore
Hrajú: Robert Pattinson, Juliette Binoche, Sarah Gadon, Mathieu Amalric, Jay Baruchel, Kevin Durand, K’Naan, Emily Hampshire, Samantha Morton, Paul Giamatti, Philip Nozuka a ďalší

Cosmopolis (2012)Eric Packer je ekonomický mág a jeden z najmladších miliardárov planéty. Svoju bielu limuzínu používa ako kanceláriu. Zúfalo sa potrebuje ostrihať, no na skrátenie frizúry si nevybral práve najlepší deň. Manhattan sužuje masívny štrajk krysých ľudí proti upadajúcej ekonomike. Krysa predstavuje symbol hodnoty svetovej meny. Kvôli špekulatívnym machináciám sa finančný svet dostáva do prudkej recesie a Erickov majetok značne ovplyvní pohyb čínskej meny. V tento vyčerpávajúci deň ho navštívi viacero spolupracovníkov a navyše mu lekár oznámi výsledok vyšetrenia. Asymetrická prostata mu, rovnako ako frigidná manželka, situáciu neuľahčí. Táto nevšedná kritika kapitalizmu pramení z rovnomennej literárnej predlohy Dona DeLilla z roku 2003. Na plátno ju zadaptoval kanadský režisér David Cronenberg.

Dielo sa zaoberalo túžbou zaznamenať dnešný svet v presných matematických postupoch, no vo filme je myšlienka nezrozumiteľná. Literárny charakter filmového diela je podtrhnutý nesúvisiacimi dialógmi, v ktorých absentujú prvky logiky. Príbeh sleduje surrealistickú odyseu hlavného hrdinu za poznaním seba samého v minimalistickom priestore limuzíny smerujúcej pomalým tempom k neblahému rozuzleniu. Ericove myšlienkové pochody zosobňujú postavy, s ktorými sa stretáva a komunikuje. Neistota a nedostatok morálnych zásad ho desí na smrť. Svetlým oporným bodom púte je jeho manželka, ktorá v náznakoch odráža jeho zakríknuté svedomie. Minimalistický štýl rozprávania je režisérovi Cronenbergovi veľmi blízky. Rád sa pohráva s dialógmi a obmedzenú plochu luxusného automobilu bral ako rozprávačskú výzvu. Nadnesenú atmosféru skvele dopĺňa hudba Howarda Shora, ktorý je režisérovým dvorným skladateľom.

Cosmopolis (2012) Cosmopolis (2012)

Obsadiť Roberta Pattinsona do hlavnej úlohy rozhodne nebol zlý nápad. Hviezda upírskej ságy dokazuje, že predsa len dokáže hrať. Paradoxne, predstavuje najsilnejšiu stránku tohto po formálnej stránke značne nevyváženého filmu. Vo vedľajších postavách žiaria Julliette Binoche, Samantha Morton, Kevin Durand, v krátkej no pamätnej epizóde zazriete i Matthewa Amalrica a v neposlednom rade vynikajúci Paul Giamatti.

David Cronenberg patrí medzi vášnivých čitateľov a odráža sa to aj na jeho kinematografii. Podľa beatnika William S. Burroughsa nakrútil svoj Nahý obed, podľa hororového veľmajstra Stephena Kinga Mŕtvu zónu a podľa komiksovej predlohy nedávne Dejiny násilia. Minuloročná Nebezpečná metóda bola tiež sfilmovaná podľa literárnej predlohy. Režisér sa však nikdy neodklonil od vlastného štýlu tak, ako v prípade Cosmopolisu. Úplne sa podriadil adaptovanému dielu a v konečnom dôsledku tak stráca na integrite. Osobitý spôsob vyrozprávania DeLillovej novely len ťažko osloví fanúšikov, ktorých získal svojou doterajšou prácou. Mnohých divákov unudí rozvláčny rytmus rozprávania s nekonečnými a nezmyselnými rozhovormi.

Cosmopolis (2012) Cosmopolis (2012)

Udalosti vyústia v konflikt príliš zdĺhavým tempom. Vydržať do konca filmu vyžaduje od divákov enormnú dávku trpezlivosti. Nečakajte napínavý thriller z ekonomicky apokalyptickej budúcnosti. Dostanete hranične komornú drámu s unikátnymi konverzáciami ústiacimi v deštrukčné sebapoznanie hlavného antihrdinu. Znalci DeLillovej predlohy budú s Cronenbergovou prácou pravdepodobne najspokojnejší. K obľúbenému čítaniu im takto pribudne obrazová i zvuková kulisa. Na diváka, ktorý román nečítal, však pracovitý Kanaďan akosi pozabudol.

P.S. Ľutujem Pattinsonove mladé fanúšičky, ktoré sa vybrali na filmový hit s ich obľúbeným trblietajúcim sa miláčikom.