Minutáž: 116 minút
Prístupnosť: MP

Réžia: John Lasseter
Scenár: Dan Fogelman, John Lasseter, Joe Ranft, Kiel Murray, Phil Lorin, Jorgen Klubien
Hudba: Randy Newman
Hrajú: Peter Sklár, Anton Vaculík, Helena Geregová, Dušan Kaprálik, Ladislav Konrád, František Výrostko, Tatiana Kulíšková, Leopold Haverl

AutaČím bolo štúdio Walta Disneyho pre éru klasickej animácie, tým je Pixar pre éru 3D animácie. Dá sa jednoznačne povedať, že práve toto štúdio má najväčšiu zásluhu na tom, kam sa dostal 3D animovaný film v súčasnosti, či sa už jedná o krátke filmy (Geriho hra), alebo o celovečerné animáky (Hľadá sa Nemo, Rodinka Úžasných), ktoré bavia ľudí v každom veku. Článok o histórii a súčasnosti Pixaru si môžete prečítať tu.

Len málo iných štúdií sa môže vyrovnať v súboji s Pixarom, maximálne tak Dreamworks so svojím zeleným miláčikom Shrekom. Ide jednoducho o to, že každý film tohto štúdia má v sebe voľačo, čo z neho robí niečo viac ako je obyčajný animák, niečo s detskou dušou, hravosťou a ohromnou fantáziou. Navyše všetko v čoraz dokonalejšej animácii a v tak zábavnom kabáte, že máte chuť si film pozrieť aj päťkrát. Aj pri najnovšom počine Pixaru sa tieto atribúty výrazne prejavujú, navyše téma filmu sa opiera o svet, ktorý je pre každého malého chlapca (a niektorým to zostalo až do dospelého veku) niečím fantastickým, úžasným – svet áut.

Hlavný hrdina je pretekárske auto Bleskový McQueen, ktorého jediný životný sen je vyhrať slávny Piston Cup. Napriek tomu, že je v pretekaní nováčikom, len len že nevyhrá tento slávny pohár. Preteky sa ale musia zopakovať, keďže sa nedal určiť jednoznačný víťaz. Pri presune do Kalifornie sa ale nešťastnou náhodou dostane do mestečka s poetickým názvom Chladičové kúpele, kde musí kvôli menšej deštrukcii mestečka zostať istý čas a za svoje konanie musí prijať trest – prerobenie rozbitej hlavnej ulice v mestečku na novú asfaltku. McQueen je najprv z trestu úplne vedľa a snaží sa okamžite ujsť, postupne ale prichádza na to, že aj v takomto zapadákove sú veci pre ktoré sa oplatí zostať. Spozná sa s krásnou majiteľkou motelu Sally Carrera (čo je vlastne športové Porsche 911 z roku 2002), asi prvý krát v živote získa skutočného priateľa a práve pobyt v mestečku ho začne meniť zo sebeckého a arogantného pretekára na auto „s citmi“…

Auta Auta

Asi ste asi už pochopili, Autá sa odohrávajú v prostredí, kde neexistujú ľudia, ale náš svet je prerobený na svet áut. Autá sú všade a všetko je prispôsobené na ich obraz. Ale takisto ste si mohli všimnúť podobnosť príbehu s príbehom filmu Doktor Hollywood, kde sa mladý lekár takisto dostane do malého mestečka z kadiaľ nemôže odísť a nakoniec ani nechce. Celkovo je príbeh v Autách trochu slabší oproti tomu na čo sme od Pixaru zvyknutý, a občas pôsobí až príliš natiahnuto. Ale keď si uvedomím aké slabé sú príbehy animákov, ktoré sa v poslednej dobe valia na nás ako na bežiacom páse (napríklad taká Divočina), tak Cars tieto úbohé pokusy predčí v každom ohľade minimálne o triedu.

Ako sme si už zvykli v prípade Pixaru, aj príbeh Áut obsahuje typickú záverečnú moralitku, ktorá je ale podaná krásne, nevtieravým spôsobom, ktorý ešte zvyšuje kvality filmu a dodáva mu emotívnosť. Ďalšia vec, ktorá filmy Pixaru charakterizuje, je vtipnosť jednotlivých scén, ktorá nevychádza z parodovania iných filmov, ale zo situačnej komiky. Autá v tomto taktiež na prvý pohľad zaostávajú oproti predchádzajúcim dvom Pixarovkám (Hľadá sa Nemo, Rodinka Úžasných), ale napriek tomu pobavia výborne. Postavičky, ako starý hipisácky Volkswagen Filmore, ktorý jazdí zásadne iba na organické palivo, alebo Luigi a Guidi – fanatickí obdivovatelia Ferrari a Michaela Schumachera sú jednoducho skvelé.

Auta Auta

Ale v čom sú Cars lepší, ako spomínané dva filmy je jednoznačne animácia, ktorá je až na neuveriteľnej úrovni. Keď si napríklad porovnáte animáciu Príbehu hračiek spred jedenástich rokov a animáciu nových Áut, tak je viditeľný neskutočný rozdiel, ktorý dokazuje, ako sa za jedenásť rokov zlepšila 3D animácia a celkovo aj počítače. Navyše táto vec dokazuje, že Pixar nezaspal na vavrínoch, ale posúva možnosť 3D animákov stále ďalej, ako to len súčasná technika dovoľuje.

Hodnotiť Autá je trochu ošemetná vec z dôvodu, že každý čaká od nového filmu z dielne Pixaru maximálnu zábavu. A práve Autá, ako keby dokazovali, že Pixar nemusí vždy ísť na plný plyn, ale že môže občas aj niečo vo filme zaškrípať. Napriek tomu sú Autá perfektnou zábavou pre všetkých a takisto sa dajú pozerať aj viackrát. Navyše nádherná animácia funguje aj sama o sebe a pokojne môže zakryť v diváckom ponímaní slabší príbeh.

/