Žáner: dokumentárny
Minutáž: 94 minút

Réžia: Leila Conners Petersnen, Nadia Conners
Scenár: Leila Conners Petersnen, Nadia Conners
Hudba: Jean-Pascal Beintus, Eric Avery
Hrajú: Leonardo DiCaprio, Stephen Hawking, Michail Gorbačov, Paul Hawken, Kenny Ausubel, Thom Hartmann, Wangari Maathai, Sandra Postel

11hodinaSvetové osobnosti showbusinessu a politiky odjakživa inklinovali k rôznorodým charitatívnym akciám pomocou ktorých ukazovali, aký je kto ľudomil a ako im leží na srdci riešenie nejakého závažného problému ľudstva. Nič sa na tom nezmenilo ani v tejto našej uponáhľanej dobe, keď bežne vidíme aj u nás známych hercov ako sa angažujú v nejakej charite a celosvetovo sú organizované rôzne akcie typu koncert G8, ktoré majú síce chvályhodné ciele, ale tie sa darí plniť často len na papieri a tieto akcie slúžia viac na propagovanie danej osobnosti, ktorá za akciou stojí. V poslednej dobe sa mimoriadne skloňuje slovo globálne otepľovanie a veci s tým súvisiace. Vedci a média prezentujú tento problém takým spôsobom, že u bežného človeka môže vzniknúť dojem, že globálne otepľovanie má na svedomí aj také veci ako napríklad, že či vyhrá Superstar ten, či ten spevák.

K tejto téme prispel svojím filmom An Inconvenient Truth aj bývalý americký viceprezident Al Gore, z ktorého sa zrazu stal najväčší bojovník za obmedzenie priemyslu a využívania alternatívnych zdrojov energie, ale pritom to sám veľmi nepraktizuje. Napriek tomu mal tento dokument ohromný úspech, dostal Oscara a z Gora urobil opúť mediálnu hviezdu. Podľa jeho príkladu sa vybrala aj ďalšia americká osobnosť, tentoraz veľmi populárny a dá sa, že aj kvalitný herec Leonardo DiCaprio. Rozhodol sa, že sa bude podieľať na produkcii podobného dokumentu. Z časti ho financoval a samozrejme si v ňom aj zahral. A tak tu máme dokument 11. hodina, ktorý by síce viac pasoval do vysielania televízneho kanálu Discovery než do kina, ale aj tak sa v našich kinosálach objavil.

11hodina 11hodina

Film sa zaoberá tradičnými témami, ktoré nás denne obklopujú v televíznych správach. Teda všetky možné prírodné katastrofy od sucha, hurikánov, tornád až po záplavy (použité sú aj zábery z Európy). Film ďalej zobrazuje rôzne nepriaznivé spoločenské javy ako je preľudnenie, chudoba, vysoké znečistenie a následne miznutie rastlinných alebo živočíšnych druhov. Tieto znepokojivé zábery sú doplnené vyjadreniami celého spektra vedcov (najznámejší je tu asi Stephen Hawking) a takisto aj politikov (určite spoznáte napríklad posledného sovietskeho prezidenta Michaila Gorbačova). Celá táto koláž ma jediný cieľ, prinútiť diváka pouvažovať nad daným problémom. Vo filme je neustále spomínaná zodpovednosť za svet a možnosť zmeny u každého jednotlivca.

Apelovať na zodpovednosť každého diváka je samozrejme dobrá vec. Film dokonca ponúka aj viaceré riešenia týchto problémov, napríklad používanie áut na hybridný pohon alebo väčšie využívanie solárnych panelov. Tieto riešenia sú väčšinou správne a veľmi vhodné pre naše životné prostredie, ale neustále opakovanie, že si systematicky ruinujeme planétu je možno až príliš prehnané, pretože nie všetky zmeny, ktoré sa na našej Zemi dejú sú zapríčinené činnosťou ľudstva (napríklad Slnko v poslednej dobe má veľké zmeny svojej aktivity, čo sa dialo aj v minulých storočiach). Samozrejme je ale chvályhodné, že sa film snaží pôsobiť na diváka ako varovný prst, ale aj dobrý úmysel môže byť skazený prílišným tlačením na pílu, čo sa často deje aj v tomto dokumente.

11hodina 11hodina

Celkovo je však snímka 11. hodina len taký bežný varovný dokument, ktorý len ťažko dokáže nahnať do kina masy divákov. Maximálne ak sa naňho vyberie nejaké škola v rámci vyučovania a aj tam nadchne len teenagerky pohľadom na “božského“ DiCapria. Aj keď film má aj iné kvality. 11. hodina by naozaj viac pasovala na televíznu obrazovku, na ktorej by to mohlo byť celkom príjemne strávenie večera, ale na kino film určite nemá.

/