Jobs

Michal Klembara
Michal Klembara
Recenzia

Žáner: biografická dráma
Minutáž: 128 minút
Krajina: USA
Rok: 2013
Prístupnosť: MP 12

Réžia: Joshua Michael Stern
Scenár: Matt Whiteley
Kamera: Russell Carpenter
Hudba: John Debney
Hrajú: Ashton Kutcher, Dermot Mulroney, Josh Gad, Lukas Haas, Matthew Modine , J.K. Simmons, Lesley Ann Warren, Ron Eldard, Ahna O’Reilly, Victor Rasuk a ďalší

jOBS (2013)Prakticky hneď po smrti Steva Jobsa v októbri 2011 sa začalo uvažovať o nakrútení biografického filmu. Keď koncom toho istého mesiaca vyšla oficiálna biografia, ktorú ešte stihol autorizovať, rozpútala sa o práva na jej sfilmovanie v Hollywoode bitka. Film na jej základe sa ešte len nakrúca a vrátim sa k nemu v závere tejto recenzie. Tohtoročná sníma Jobs je nakrútená nezávisle od nej a aj v skromnejších podmienkach.

Za týmto projektom do veľkej miery stojí Ashton Kutcher, ktorý sa tu aj objavil v hlavnej úlohe. V tomto bode musím súhlasiť s mnohými západnými kritikmi, zvládol to naozaj prekvapivo dobre a uveriteľne. Zároveň je však jeho herecký výkon to jediné, čo na tomto filme môžem pochváliť. Dejovo sa film odohráva medzi rokmi 1974 a 1993. Ide teda o prvú fázu života spoločnosti Apple – jej sformovanie, prvé úspechy a rovnako prvé neúspechy, ktoré viedli k odchodu Steva Jobsa zo spoločnosti a končíme pri jeho návrate do pozície šéfa.

Jobsov súkromný život je tu len okrajovým záujmom tvorcov, dozvieme sa len to, že odvrhol na dlhé roky svoju prvorodenú dcéru. To v podstate neprekáža, Steve Jobs je zaujímavý ako manažér, podnikateľ a podobne. Lenže ani v tomto smere to nie je bohvie čo. Prvá časť filmu o zakladaní spoločnosti je však veľmi fajn, dobovo spracovaná a vďaka ostatným postavám aj často vtipná. Lenže postupne začína film nudiť a čoraz viac sa objavujú jeho nedostatky.

A tu sa dostávame k hlavnému problému. Nie je tak ani o Jobsovi, ako o Apple. Na konci filmu som mal silný dojem, že to vlastne bola dvojhodinová reklama, za ktorú si ešte pekne v kine zaplatíme. Snímka sa zaoberá totiž len Appleom. Je to viac o hodnotách spoločnosti a jej silných stránkach, než o jej zakladateľovi. Pre kariéru Steva Jobsa bolo totiž najpodstatnejšie obdobie práve to, keď v Apple nepôsobil. Založil vtedy svoju novú spoločnosť Next, ktorú Apple neskôr kúpil a získal aj animačné štúdio Pixar. Dnes sa tieto obchody považujú za jeho najlepšie v živote. Vo filme o tom nie je ani zmienka – o Pixare ani slovo, o Nexte možno dve minúty zostrihov, v ktorých sa aj tak nič nedozviete. A práve toto malo byť obdobie, keď sa z Jobsa stal človek, ktorý bol neskôr tak uznávaný a nasledovaný.

jOBS (2013) jOBS (2013)

Z pohľadu diváka má film aj ďalšie problémy. Naplno sa prejavilo to, že za filmom na pozícii scenáristu (Matt Whiteley) a režiséra (Joshua Michael Stern) nestáli skúsení ľudia. Film nikam nespeje, nemá žiadne vyvrcholenie. Neukazuje ani celý príbeh Jobsa a spoločnosti Apple. I keď je pravda, že obdobie po návrate Jobsa do firmy asi väčšina ľudí pozná, a tak by to bolo zbytočné. Lenže to ukazuje aj na to, že zvolený koncept snímky nebol práve najšťastnejší. Jednoducho, viac sa dozviete aj z wikipédie a film v tejto rovine neprináša v zásade žiadnu pridanú hodnotu. Navyše, množstvo ľudí, ktorí s Jobsom firmu budovali, nie sú s podaním udalostí v tomto filme spokojní a tvrdia, že to bolo celé inak.

Film Jobs tak väčšinu svojej minutáže len kĺže po povrchu. Nedozvieme sa skutočne nič o Steveovi Jobsovi, ani o ľuďoch okolo neho a ich vzájomných vzťahoch, názoroch, teda o ničom, čo mohlo a reálne formovalo spoločnosť Apple pri jej vzniku. Ak má byť podaný obraz o Jobsovi naozaj pravdivý, tak sa dá povedať, že bol divný, ale nevieme z filmu nič o tom, prečo bol výborný v tom, čo robil a to je škoda.

Mám z celého tohto projektu pocit, že bol zbúchaný narýchlo, aby bol čo najskôr v kinách. Stál len 12 miliónov dolárov, takže aj napriek množstvu negatívnych reakcií na seba určite zarobí.

Dobrou správou je aspoň to, že film založený na oficiálnej biografii sa pripravuje a scenár bol zverený do rúk skúseného a cenami ovenčeného scenáristu Aarona Sorkina (Západné krídlo, Studio 60 on the Sunset strip, The Newsroom, Social Network, Moneyball), ktorý si k nemu robí aj vlastný výskum, takže sa nebude spoliehať len na knižnú predlohu.