Originálny názov: Die Fälscher

Žáner: vojnová dráma
Minutáž: 99 minút
Krajina pôvodu: Nemecko / Rakúsko
Rok: 2007
Prístupnosť: MP 15

Réžia: Stefan Ruzowitzky
Scenár: Adolf Burger, Stefan Ruzowitzky
Kamera: Benedict Neuenfels
Hudba: Marius Ruhland
Hrajú: Karl Markovics, August Diehl, Devid Striesow, Martin Brambach, August Zimer, Veit Stübner, Sebastian Urzendowsky, Andreas Schmidt

DiablovaDielnaVojnové drámy sú zvláštny žáner. Nech je ich kvalita akákoľvek, zvyknú zožať aspoň minimálny úspech. Nemecké filmy sú tiež zvláštna kasta. Pokiaľ niečo z nich stojí za niečo, je to obvykle vojnová dráma. Diablova dielňa je nový rakúsko-nemecký film, ktorý je o vojne a úspech zožal veľký. Rakúsko ho dokonca poslalo ako svoj návrh na Oscara za rok 2008.

Salomon Sorowitsch je žid, maliar a okrem toho najslávnejší pašovateľ. V počiatkoch represie voči židom sa dostane do neslávne známeho Mauthausenu. Má však šťastie a čoskoro sa stane dvorným väzenským maliarom. Jeho portréty si objednávajú všetci dôstojníci nemeckej armády. Keď ho však jedného dňa premiestnia do ďalšieho koncentračného tábora, myslí si, že je s ním amen.

Šťastie má však aj tentoraz – v novom lágri síce nedostane príležitosť maľovať, zato od neho očakávajú, že sa vráti ku svojej starej profesii, ku falšovateľstvu. V hlavách nacistických pohlavárov skrsol ďalší šialený nápad. Vyrobia obrovské množstvo falšovaných libier, zaplavia nimi britský trh a potom budú sledovať pád britskej ekonomiky. Sfalšovať britské bankovky bola nesmierne zložitá vec. Operácia začala v roku 1942 a do roku 1945, kedy bol tábor na jar oslobodený, sa im podarilo vyrobiť falošné peniaze v hodnote 134 610 810 libier. Slušná suma, no nie?

DiablovaDielna DiablovaDielna

Príbeh pokračuje ďalej, nacisti sa totiž nezastavia pred ničím. Ďalší postup? Dolár! Sorowitsch sa dostáva do nezávideniahodnej situácie. Na jednej strane stojí pomoc úhlavnému nepriateľovi, nacistom. Na strane druhej jeho odveká výzva sfalšovať dolár. Medzi jeho kolegami sa samozrejme nájde aj sabotér, ktorý však ohrozuje nielen operáciu, ale aj životy všetkých väzňov. Nacisti falšovateľov pod hrozbou smrti nútia do čo najrýchlejšieho postupu. Hrozba smrti však stojí aj na opačnej strane – Sorowitsch si až pridobre uvedomuje, že keď sa im podarí sfalšovať dolár, budú viac nepotrební. Jednoducho, stojí pred ním až príliš buď – alebo. Jasné je len jedno, cieľ prežiť.

Vojnové filmy majú svoje trendy rovnako ako všetko ostatné. V posledných rokoch je to snaha ukázať všetko reálne – krv je krv a smrť je smrť. Týmto smerom sa uberal aj vcelku priemerný nemecký režisér Stefan Ruzowitzky. Ďalším prvkom, ktorým sa Diablova dielňa zaraďuje do radu svojich kolegov, je farebná štylizácia. Film sa odohráva v odtieňoch modrej a hnedej, čo mu dodáva akúsi podmanivosť, no určite nie pachuť novosti. Podobne je na tom aj v rozvíjaní príbehu. Postupuje až príliš priamočiaro, bez zápletky a bez gradácie. Výsledok nie je zlý, len trochu ošúchaný a nudný.

DiablovaDielna DiablovaDielna

Príjemným oživením celého filmu sú podmanivé herecké výkony. Herci, ktorých poznáte z rôznych nemeckých, či rakúskych filmov a seriálov, ukazujú, že majú aj na viac. Hlavnú úlohu stvárnil Karl Markovics, nášmu publiku notoricky známy ako pomocný vyšetrovateľ zo seriálu Komisár Rex. A stvárnil ju výborne. Jeho hlas a celý zjav je taký podmanivý, že mu uveríte každé slovo a každé gesto. Ani ostatní herci nezaostávajú a človek má pocit, že na úlohu židovských väzňov a nacistických pohlavárov čakali celý život.

Len málo divákov má obľubu v temných filmoch. Napriek tomu sa film Diablova dielňa stal v Nemecku priam hitom roka. Na tamojšie pomery komerčných filmov oplýva nečakanou kvalitou. Iste, celkový dojem je akýsi priemerný, ale za pozornosť určite stojí. Či už z historickej zvedavosti alebo z túžby vidieť známych televíznych hercov možno v ich životnej úlohe.

/