Téma

Vznik a história seriálovej tvorby na Slovensku /

Zuzana Sotáková / Televízia /

Renesancia seriálovej tvorby, ktorá produkciou dnes už pomaly konkuruje samotnej kinematografickej tvorbe (o čom svedčí aj fakt, že viaceré prestížne festivaly zaradili seriály do svojho programu), zasiahla publikum všade tam, kde sú dostupné VoD platformy od Netflixu, HBO a ďalších. Trendy, ktoré určujú tieto spoločnosti a tvorcovia (pričom sú medzi nimi aj renomovaní filmoví režiséri a scenáristi), sa dotýkajú aj lokálnej tvorby.

Slnko v sieti 2019: Skvostný sebaklam alebo ako SFTA podporuje slovenský film /

Juraj Kovalčík / Téma /

Ocenili sme, teda Slovenská filmová a televízna akadémia ocenila najlepšie slovenské filmy za rok 2018. Galavečer z odovzdávania cien Slnko v sieti prebehol 5. apríla a v priamom prenose ho odvysielala RTVS. V ďalších dňoch na udeľovanie cien nadviazalo podujatie Týždeň slovenského filmu. Slávnosti obvykle neposkytujú príležitosti na kritiku. Ak nám však na slovenskom filme skutočne záleží, mali by sme sa zamyslieť, čo Slnko v sieti 2019 naozaj vypovedá o aktuálnom stave slovenskej kinematografie a ako spolu so sprievodnými podujatiami napomáha propagácii slovenských filmov. Televízny prenos galavečera je (už aj nás) nutné minimum.

Reflexia seriálovej tvorby na Slovensku za rok 2018 /

Michaela Sabo / Televízia /

Slovenské televízne seriály zatiaľ výrazne zaostávajú za svetovým trendom. Za posledných desať rokov sa vo svete objavili desiatky hraných seriálov, ktoré radikálne zmenili tvár televízneho trhu. Slovensko, bohužiaľ, trochu zaspalo dobu. Ani rok 2018 nepriniesol na Slovensku nič prekvapivé a výrazne iné, než je šedý priemer.

Koberec, ktorý tam nebol /
Report z Fest Anča 2018

Juraj Kovalčík / Téma /

Mojou hlavnou ambíciou pred príchodom na Anču 2018 bolo stihnúť viac z filmového programu než minulý rok, predovšetkým súťažné sekcie. To sa mi, myslím, podarilo. Za hlavnú zmenu z osobného pohľadu považujem, že azda prvýkrát som mal okolo seba väčšiu skupinu ľudí, pozbieraných z Malého Berlína (trnavské nezávislé kultúrne centrum) a jeho okolia. Jedenásta Anča si pripravila vlastné zmeny. Tematický fokus zameraný na propagandu nahradil doterajšie národné okienka.

Pod lampou býva najväčšia lampa /
10. ročník najroztopašnejšieho SK filmového festivalu

Juraj Kovalčík / Téma /

Patrí ku krajším bilanciám môjho patetického života, že som sa väčšiny z desiatich ročníkov Festu Anča zúčastnil. Prvýkrát v roku 2010. Pamätám sa na interview s Admirálom na lavičke pred stanicou. Pamätám sa na barmana, také ucho, ktorý ma nechal nadránom vyviesť z baru pre vlastné víno. Ucho stále robí na bare a už kočíkuje vlastného uchatého pankáča. Pamätám sa na nekonečné noci a nekonečné rána za stolom na dvore, strávené v povznášajúcich debatách so somrákmi a ženami s obrovskými očami. Pamätám sa na všetky filmy… No jasné.

Etiuda & Anima: Festivalový Krakov /

Ivan Rokošný / Téma /

Event od roku 1994 organizovaný v Krakove má veľmi zaujimavý koncept. Skladá sa z dvoch častí. Etiuda je medzinárodná súťaž študentských filmov z rôznych filmových škôl. Druhú časť festivalu tvorí Anima, súťaž profesionálnych animátorov.