Po prvý raz v histórii modernej slovenskej kinematografie získal film slovenských tvorcov ocenenie na slávnom Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach. Peter Kerekes a Ivan Ostrochovský si v sobotu večer počas záverečného ceremoniálu osobne prevzali Cenu za najlepší scenár za film Cenzorka.
Ide o svetový úspech slovenského filmu, benátsky festival totiž spolu s Cannes a Berlinale patria medzi najprestížnejšie filmové festivaly sveta.
Cenzorka je vôbec prvým slovenským dlhometrážnym filmom, ktorý bol oficiálne vybraný do súťažnej sekcie Orizzonti. O ceny sa uchádzal na 78. ročníku najstaršieho filmového festivalu sveta v konkurencii 18 filmov. Medzinárodnej porote predsedala oscarová nominantka, uznávaná bosnianska režisérka Jasmila Žbanić.
„Ďakujeme veľmi pekne benátskemu festivalu za možnosť predstaviť na jeho pôde náš film vo svetovej premiére. Je nám cťou, že sme mali také krásne a dôležité publikum. Náš film je o matkách a o ich komplikovaných životoch a situáciách. Radi by sme preto venovali toto ocenenie matkám. Mojej mame, mojej žene, ktorá je tiež matkou a tiež všetkým matkám vo väznici 74 v Odese,“ povedal počas príhovoru Peter Kerekes.
„Toto ocenenie vnímame ako úspech celej slovenskej kinematografie, ktorá z roka na rok generuje stále lepšie a lepšie filmy. Rád by som poďakoval Slovenskej televízii a Audiovizuálnemu fondu, ktoré dlhodobo podporujú nezávislú kinematografiu a sú nevyhnutnou súčasťou vzostupu domáceho filmu,“ hovorí Ivan Ostrochovský, autor námetu, spoluscenárista a producent filmu Cenzorka.
Slovenské publikum bude môcť Cenzorku prvýkrát vzhliadnuť počas slávnostného otvorenia festivalu Cinematik v Piešťanoch 14. septembra 2021. Presne o mesiac neskôr, od 14. októbra, zamieri snímka do slovenských kín vďaka spoločnosti Filmtopia.
Peter Kerekes strávil šesť rokov návštevami a nakrúcaním v ukrajinskej ženskej väznici. Väčšina protagonistiek vo filme odohráva svoj skutočný príbeh, no jeho snímka tento raz nie je dokumentárna.
„Z mnohých príbehov žien v Kolónii 74 ma inšpiroval najväčšmi príbeh Lesji, ktorá zabila svojho muža zo žiarlivosti a do väzenia prišla už tehotná. Jej pôrodom sa začína film,“ hovorí režisér Peter Kerekes.
Lesja si odpykáva sedemročný trest odňatia slobody v jednej z odeských ženských väzníc na Ukrajine. Práve porodila svoje prvé dieťa a stáva sa súčasťou sveta zloženého iba zo žien: spoluväzenkýň každého veku, manželiek a vdov, dcér, sestier, tehotných žien, matiek s deťmi, dozorkýň. Kým si postupne zvyká na pravidlá väzenského života, zisťuje tiež, že viaceré jej spoluväzenkyne postihol podobný osud. Matky s malými deťmi majú povolenie ich raz za čas navštíviť v oddelenej časti väznice, kde sa o nich starajú dozorkyne. A pokiaľ väzenkyňa nenájde pre svoje dieťa domov po jeho tretích narodeninách, potomka umiestnia do ústavnej starostlivosti. Pod zámkom a takmer s nikým, na koho by sa mohla obrátiť vo svete vonku, musí Lesja nájsť spôsob, ako zabrániť tomu, aby jej syn skončil v sirotinci.