Cenzorka © Punkchart films Cenzorka © Punkchart films

Po prvý raz v histórii modernej slovenskej kinematografie získal film slovenských tvorcov ocenenie na slávnom Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach. Peter KerekesIvan Ostrochovský si v sobotu večer počas záverečného ceremoniálu osobne prevzali Cenu za najlepší scenár za film Cenzorka.

Ide o svetový úspech slovenského filmu, benátsky festival totiž spolu s Cannes a Berlinale patria medzi najprestížnejšie filmové festivaly sveta.

Cenzorka je vôbec prvým slovenským dlhometrážnym filmom, ktorý bol oficiálne vybraný do súťažnej sekcie Orizzonti. O ceny sa uchádzal na 78. ročníku najstaršieho filmového festivalu sveta v konkurencii 18 filmov. Medzinárodnej porote predsedala oscarová nominantka, uznávaná bosnianska režisérka Jasmila Žbanić.

© 2021 Punkchart films

„Ďakujeme veľmi pekne benátskemu festivalu za možnosť predstaviť na jeho pôde náš film vo svetovej premiére. Je nám cťou, že sme mali také krásne a dôležité publikum. Náš film je o matkách a o ich komplikovaných životoch a situáciách. Radi by sme preto venovali toto ocenenie matkám. Mojej mame, mojej žene, ktorá je tiež matkou a tiež všetkým matkám vo väznici 74 v Odese,“ povedal počas príhovoru Peter Kerekes.

„Toto ocenenie vnímame ako úspech celej slovenskej kinematografie, ktorá z roka na rok generuje stále lepšie a lepšie filmy. Rád by som poďakoval Slovenskej televízii a Audiovizuálnemu fondu, ktoré dlhodobo podporujú nezávislú kinematografiu a sú nevyhnutnou súčasťou vzostupu domáceho filmu,“ hovorí Ivan Ostrochovský, autor námetu, spoluscenárista a producent filmu Cenzorka.

Slovenské publikum bude môcť Cenzorku prvýkrát vzhliadnuť počas slávnostného otvorenia festivalu Cinematik v Piešťanoch 14. septembra 2021. Presne o mesiac neskôr, od 14. októbra, zamieri snímka do slovenských kín vďaka spoločnosti Filmtopia.

Peter Kerekes strávil šesť rokov návštevami a nakrúcaním v ukrajinskej ženskej väznici. Väčšina protagonistiek vo filme odohráva svoj skutočný príbeh, no jeho snímka tento raz nie je dokumentárna.

„Z mnohých príbehov žien v Kolónii 74 ma inšpiroval najväčšmi príbeh Lesji, ktorá zabila svojho muža zo žiarlivosti a do väzenia prišla už tehotná. Jej pôrodom sa začína film,“ hovorí režisér Peter Kerekes.

Lesja si odpykáva sedemročný trest odňatia slobody v jednej z odeských ženských väzníc na Ukrajine. Práve porodila svoje prvé dieťa a stáva sa súčasťou sveta zloženého iba zo žien: spoluväzenkýň každého veku, manželiek a vdov, dcér, sestier, tehotných žien, matiek s deťmi, dozorkýň. Kým si postupne zvyká na pravidlá väzenského života, zisťuje tiež, že viaceré jej spoluväzenkyne postihol podobný osud. Matky s malými deťmi majú povolenie ich raz za čas navštíviť v oddelenej časti väznice, kde sa o nich starajú dozorkyne. A pokiaľ väzenkyňa nenájde pre svoje dieťa domov po jeho tretích narodeninách, potomka umiestnia do ústavnej starostlivosti. Pod zámkom a takmer s nikým, na koho by sa mohla obrátiť vo svete vonku, musí Lesja nájsť spôsob, ako zabrániť tomu, aby jej syn skončil v sirotinci.