Krajina: Japonsko
Prístupnosť: MP

Réžia: Hiromasa Yonebayashi
Scenár: Mary Norton , Hayao Miyazaki, Keiko Niwa
Hudba: Cécile Corbel
Hrajú (v anglickom znení):Saoirse Ronan, Mark Strong, Olivia Colman, Geraldine McEwan, Phyllida Law, Tom Holland, Luke Allen-Gale a ďalší

The Borrower Arrietty (2010)Rozprávkových klasík, ktoré by dospelým i deťom vždy rozbúchali srdcia a ku ktorým by sme sa radi vracali, nevzniklo v posledných rokoch veľa. Film musí vytvoriť nielen fantastický svet, ktorý by podnietil našu fantáziu, ale skrz jedinečný príbeh ponúknuť aj nezabudnuteľný zážitok. Preto je veľkou škodou, že animované filmy japonského štúdia Ghibli si tak zriedkavo nájdu cestu k nám. Na slovenský trh sa dostal len zlomok a spravidla s českým dabingom. V našom rodnom jazyku sa dá vidieť iba Cesta do fantázie (Sen to Chihiro no kamikakushi, 2001), a to preto, že sa ako jediná premietala v tuzemských kinách.

Ich predposledný film, o ktorom bude reč, sa distribuuje pod viacerými názvami – buď ako doslovný preklad z japončiny, teda The Borrower Arrietty, alebo ako The Secret world of Arrietty či skrátka Arrietty. Ide o pomerne voľnú adaptáciu románu pre deti The Borrowers britskej autorky Mary Nortonovej, ktorý vyšiel už v roku 1952. O sfilmovaní tejto viackrát ocenenej knihy uvažovali zakladatelia štúdia Ghibli vyše štyridsať rokov, kým sa na to odhodlali. A neboli ani jediní – príbehy rodiny malinkých ľudí, ktorí potajme žijú v domoch ľudských bytostí, sa stali námetom jedného amerického televízneho filmu, dvoch britských seriálov a ešte aj jedného veľkorozpočtového britsko-amerického filmu s Johnom Goodmanom v jednej z hlavných úloh.

The Borrower Arrietty (2010) The Borrower Arrietty (2010)

Animované filmy štúdia Ghibli sú nezameniteľné a samotné štúdio sa stalo značkou kvality – azda len kultúrna bariéra a možno i neodôvodnené predsudky voči japonskému štýlu anime zamedzili väčšiemu rozšíreniu ich filmov k nám. Ghibli však už roky vzdoruje trendu uponáhľaných a absurdne akčných animákov pre deti, ktoré namiesto posolstva a zážitku ponúkajú iba predraženú masáž zmyslov (ak sa dá, tak aj s 3D prílohou). Dôraz je vždy, aj v prípade Arrietty, kladený na príbeh, vyrozprávaný tradične v päťaktovej štruktúre, ktorá nevyhovuje netrpezlivým povahám (inými slovami, cukrom nadopovaným hyperaktívnym detičkám). Ťažšia cesta, ktorá sa dá mylne zameniť za nudu a pomalý dej, so sebou prináša aj výnimočnú odmenu. Arrietty je totiž vyrozprávaná so zmyslom pre detail, úprimne a čestne k príbehu a jeho postavám. Nádherná ručná maľba a kreslená animácia pomaly, ale isto povolí uzdu aj tej najkrotšej fantázii.

Arrietty je réžijnou prvotinou Hiromasaho Yonebayashiho, čo vysvetľuje istú rozpačitosť v narácii. Tá je však zjavná iba z porovnania s inými filmami z dielne Ghibli, ktoré posadili latku príliš vysoko. I to je zanedbateľné pri pomyslení na zábavné, milé a srdečné postavy, ktorým film vdýchol život. Arrietty je mladá, trochu nerozvážna, no plná energie a snov; jej mama Homily je trochu tragikomickou postavou – je krehká a ustarostená a v rámci životných podmienok aj celkom pochopiteľne poplašená; a napokon je tu aj xenofóbna Haru, ktorá sa nezastaví pred ničím, aby sa zbavila Arriety a jej rodiny, ktorú považuje za bandu zlodejov. Nad všetko ostatné tu teda vystupuje téma iracionálneho a nebezpečného strachu z inakosti. Tento film ponúkne láskavý pohľad do mikrosveta okolo nás, ktorý je plný nevšednej krásy. Určite sa pobavíte na ustráchaných chrobáčikoch a aspoň na chvíľu si spomeniete, že aj človek je súčasťou ekosystému.

Arrietty (a vlastne všetky filmy štúdia Ghibli) je výnimočná ešte v jednej veci. Na rozdiel od mainstreamovej animovanej produkcie Západu nikdy v scenári neskrýva vtipy či popkultúrne odkazy, ktoré majú uniknúť nevinným detským rozumom, ale cielene potešiť dospelé publikum. Film vekové rozdiely nerobí a jeho príbeh je vyrozprávaný tak univerzálne, že zaujme nielen deti, ale aj dospelých.

Filmy Ghibli štúdia môžu pre súčasný svet pôsobiť staromódne, no práve vernosť klasickej animácii a hlavne dôsledný prístup k rozprávaniu príbehu uchovávajú v sebe nedotknutú ľudskú tvorivosť, ktorá sa v terajšom uponáhľanom svete stala vzácnou. Ničím sa nedá popísať pocit, keď sa necháte filmom zo štúdia Ghibli unášať na prúde snov a myšlienok. Čarokrásne maľby, príbeh, ktorý stojí za to vidieť a hlavne fascinujúca fantázia – to sú poklady, ktoré v sebe skrýva malá Arrietty.