Prístupnosť: MP 18

Réžia: Peter Webber
Scenár: Thomas Harris
Kamera: Ben Davis
Hudba: Ilan Eshkeri, Shigeru Umebayashi
Hrajú: Gaspard Ulliel, Li Gong, Dominic West, Rhys Ifans, Kevin McKidd, Brian Caspe, Marek Vašut

Hannibal: Zrodenie zlaNajznámejší filmový kanibal Dr. Hannibal Lecter prichádza už po štvrtý krát, tentoraz sa však vrátime späť do jeho mladosti, aby sme poodhalili podstatu jeho záľuby v zabíjaní ľudí a chuti na ľudské mäso.

Všetko to začalo v roku 1944 v Litve, keď počas bojov prišli o život Hannibalovi rodičia a neskôr bola zavraždená aj jeho mladšia sestra, ktorú mala na svedomí banda miestnych spojencov nacistov. Hannibala vtedy zachránili ruskí vojaci. Po siedmych rokoch strávených v sirotinci uteká z východného bloku až do Francúzska k svojmu strýkovi, ktorý však medzičasom zomrel, no zostala po ňom mladá japonská vdova Murasaki (Gong Li), ktorá ho prichýli. Hannibal (Gaspard Ulliel) je ale neustále zmietaný krvavými spomienkami z detstva a túži len po jednom – nájsť a pomstiť sa vrahom svojej sestry Mischi.

Spisovateľ Thomas Harris sa po úspechu famózneho Mlčania jahniat (1991) snažil z postavy Hannibala vyťažiť čo najviac. Červeného draka napísal ešte oveľa skôr ako Mlčanie jahniat, no tam bol Hannibal len vedľajšou postavou. V ďalších dielach sa mu rozhodol dať oveľa väčší priestor a tak z jeho pera vzišli knihy Hannibal a Hannibal: Zrodenie zla, ktoré dlho čakať na sfilmovanie nemuseli. Už Hannibal (2001) bol kvalitatívne niekde úplne inde než Mlčanie jahniat, no tento film nielenže klesol ešte o pár priečok nižšie, ale je to úplne iný film a je ťažké nájsť aspoň nejakú paralelu s predchádzajúcimi filmami. Jediným spojivom je meno hlavnej postavy a pár náznakov na to, že si občas rád pochutí na ľudskom mäse.

Kým predošlé dva filmy (Červeného draka nepočítam) stáli predovšetkým na hereckom majstrovstve Anthony Hopkinsa, tu v prípade mladého Gasparda Ulliela o tom nemôže byť ani reči, aj keď sa veľmi snaží. Na dobré zvládnutie postavy úchylného psychopata treba trošku viac, ako len úškrn v tvári. Podobnú úlohu podstatne lepšie zvládol Christian Bale v Americkom psyche. Ďalší herci tu už nedostali veľa priestoru. Gong Li v rámci neho určite spravila maximum a zaujme určite aj Rhys Ifans. No ani nie tak svojim výkonom, ako postavou veliteľa bandy zločincov Grutasa, keďže sme naňho doteraz boli zvyknutí skôr ako na nie príliš inteligentnú komickú postavičku (Notting Hill, Zlez zo stromu).

Hannibal: Zrodenie zla Hannibal: Zrodenie zla

Filmov o pomste sú stovky a tento ničím nevyniká. Rozhodne nečakajte žiadny napínavý thriller s hororovými prvkami. Mraziť vás bude len vtedy, keď bude mať vaše kino pokazené kúrenie. Je veľmi ťažké určiť, čo je tento film vlastne zač. Mieša v sebe viacero žánrov, ale vo všetkých dosť pokrivkáva. Ťažko povedať, čia je to chyba, no asi najväčšiu zásluhu na tom má Thomas Harris na poste scenáristu. Scenár je ľahko predvídateľný a má príliš veľa hluchých miest. Už len to, ako Hannibal (pri všetkej úcte k jeho inteligencii) jednoducho nájde vojnových zločincov, po ktorých usilovne, ale bezúspešne pátrajú policajné zložky, je mierne povedané trošku zvláštne.

Asi jediné, čo môže našinca na tomto filme zaujať, sú exteriéry, keďže film sa nakrúcal v Českej republike a takisto aj niekoľko českých hercov v malých roličkách. Ostáva nám len dúfať, že už Harris nepríde so žiadnym ďalším Hannibalovým príbehom, lebo vzhľadom na to, akú zostupnú tendenciu má kvalita jeho sfilmovaných diel, by ďalší film bol určite katastrofou.

/