Originálny názov: The Wild

Žáner: animovaný
Minutáž: 82 minút
Krajina pôvodu: USA
Rok: 2006
Prístupnosť: MP

Réžia: Steve ‘Spaz’ Williams
Scenár: Ed Decter, Mark Gibson, Philip Halprin, John J. Strauss
Hudba: Alan Silvestri
Hrajú: Ján Kroner, Peter Marcin, Jana Pilzová, Jozef Vajda, Michal Dutka, Juraj Haviar

/S animovanými filmami (najmä v 3D) sa v poslednej dobe ako keby roztrhlo vrece, a tak sa na nás valia jeden za druhým. Filmové štúdia jednoducho pochopili, že animáky ako asi najnavštevovanejšie filmy, sú pre nich skutočne zlatým dolom (môže za to aj široké vekové rozhranie divákov, od malých detí až po dospelákov) a treba takýto úspech rýchlo využiť a púšťať na nevinných divákov jeden 3D animák za druhým. Mohli sme si takto užiť naozaj geniálne filmy (Shrek, Rodinka Úžasných, Hľadá s Nemo), trošku slabšie, ale stále zábavné animáky (Doba ľadová, Madagascar), ale aj úplne volovini a zbytočnosti (Karcoolka, Roboti). Tak a teraz sme sa dočkali ďalšieho bojovníka o peniaze divákov – Divočina. Do ktorej kategórie bude patriť?

Walt Disney Pictures, ako tvorca najslávnejších klasických animákov, sa vlny 3D animovania chopil tak, že vtedy sa rozbiehajúce štúdio Pixar zobral pod svoje ochranné krídla. Keď majiteľom Pixaru došlo, že iba vďaka nim stojí Disney nad vodou (sekcia klasických animovaných filmov bola hlboko v mínuse a napriek tomu sekcia Pixar prinášala mnohonásobné zisky) tak pekne krásne jedného dňa odišli od svojho vedúceho. A Disney pochopil, že v klasickej animácii už budúcnosť nie je, tak si aj oni museli urobiť svoj 3D animák pomocou úplne nového štúdia v Toronte. Len pri jeho výrobe zabudli na asi najdôležitejšiu súčasť – originalitu.

Lev Samson je stredobodom diania v New Yorkskej ZOO, keďže je výborným rozprávačom príbehom z divočiny, ktoré sú ale iba šikovne vymyslené, on sám nikdy nebol vo voľnej prírode. Po jednej party bude ale musieť ísť s pravdou von, pretože počas nej sa jeho syn Ryan náhodou dostane do prepravnej krabice, ktoré smeruje do naozajstnej divočiny. Samson sa spolu so svojimi kamarátmi (žirafa Bridget, anakonda Larry, veveričiak Benny a medvedík koala Nigel) rozhodne vybrať na záchrannú akciu. Pri tom ale zistia, že tá práve džungľa nemusí byť plná rastlinstva a živočíchov, ale že môže buď pokojne aj betónová džungľa New York City. A s tou záchranou to nebude tiež také ľahké, keďže loď s Ryanom smeruje na šíre more…

/ /

Ak ste si prečítali tieto riadky s príbehom filmu a videli ste Madagascar, tak vám musí byť jasné, čo som mal na mysli s tou originalitou. Príbeh sa až neskutočne drzo podobá na Madagascar, len so zmenou prostredia tropického ostrova na asfalt a železobetón veľkomesta. Podobne ako z Madagascaru, tvorcovia kradnú nápady z väčšiny animákov, ale tieto nápady sú väčšinou iba tak ladom skladom do filmu podávané, a takmer vždy sa úplne minú účinku – navyše, o vtipnosti tvorcovia môžu iba snívať. Scenár je vystavaný neskutočne klišeovito, keď scenáristi dali dokopy tradičné postupy filmov pre deti a mládež (morálne posolstvo, každá postava má nejakú traumu, ktorá sa časom vyrieši…), pridali k tomu „roztomilé“ postavičky a rôzne laškovanie medzi nimi. Takéto súčasti majú aj iné animáky, ale tie dajú k tomu aj vždy niečo navyše. Napríklad, keby tvorcovia pridali aspoň zábavné vedľajšie postavy (krysoveverka v Ice Age, alebo tučniaci v Madagascare) hneď by to bolo aspoň trochu zábavné. Ale to by sme chceli asi od tvorcov veľa…

/ /

V reklamných materiáloch k filmu, sa štúdio chváli neskutočným technickým spracovaním, len som si ho voľajako nevšimol. Občas bola niektorá animácia pekná, ba až krásna, ale zväčša to bol iba sivý priemer. Aj keď, na nekvalitu technického spracovania Karcoolky asi nič nebude mať. Aspoň priemer v animácii má štúdio z Toronta zvládnuté. Na grafické hody, ako napríklad v Hľadá sa Nemo, sa ale vážne tešiť nemusíte…

Divočina je zbytočný animák, ktorý iba recykluje nápady zo svojich predchodcov a vyrába z nich veľmi zvláštny, nemastno – neslaný zlepenec, ktorý vidieť vôbec nemusíte, pokiaľ máte viac ako 10 rokov. Maximálne tak na DVD to bude zábava pre deti na chvíľu, dospelý divák by sa však mal v rámci ochrany svojho zdravia Divočine oblúkom vyhnúť. Film jednoznačne patrí do tretej kategórie z úvodu.

/