Robert Zemeckis, jeden z najlepších a najuznávanejších režisérov súčasnosti sa narodil 14. mája 1952 v Chicagu. Vyrastal v pomerne blahobytnej domácnosti a v harmonickej rodine. Nemal podmienky ako väčšina hollywoodskych osobností, ktoré pochádzajú z rozvrátených rodín. Jeho rodičia mu vychádzali v ústrety a dali mu možnosť rozvíjať a snívať svoje sny. Tie postupne prerastali v realitu, keď sa rozhodol prestúpiť z Northern Illinois University na svetoznámu filmovú fakultu Juhokalifornskej univerzity. Táto univerzita bola tým správnym miestom pre cieľ – réžia v Hollywoode.
Steven Spielberg, ktorý práve túto univerzitu nedokončil kvôli veľkým úspechom jeho prvých filmov, mal jedinečnú možnosť prednášať na tejto univerzite. Robert sa po inšpiratívnej a skvelej prednáške rozhodol, že mu ukáže svoj študentský film Field of Honor (Pole cti- 1973). Za tento počin získal Zemeckis viacero ocenení a Steven Spielbert sa stal jeho priateľom a učiteľom zároveň. Neskôr sa stali aj osvedčenými spolutvorcami. Zemeckis počas svojho štúdia nazbieral veľa skúseností so strihom reklám a písaním scenárov, ktoré tvoril so svojím spolužiakom Bobom Galom.
Neskôr sa Steven Spielberg rozhodol, že podporí kolegov Gala a Zemeckisa a umožnil im nakrútiť film v jeho vlastnej produkcii s názvom I wanna hold your hand (1978). Tento Zemeckisov debut je o partii mladých ľudí, ktorí podľahli „beatlesmánií“ a rozhodli sa ísť do New Yorku, aby videli Beatles na vlastné oči v show Eda Sulivana. A tak sa vytvorila tvorcovská trojka Zemeckis-Spielberg-Gal, ktorá o dva roky neskôr nakrútila komédiu Ojazdené vozy (Used Cars- 1980 ), v ktorej Kurt Russel a Jack Warden ako obchodníci s vrakmi vedú neúprosný konkurenčný boj o zákazníka. Neskôr opäť spolu nakrútili veselú komédiu 1941, ktorá opisovala obyvateľov Santa Barbary, ktorí ešte pred začatím vojny USA s Japonskom začali bojovať s japonskou ponorkou. Film však neuspel a stal sa obrovským prepadákom. A tak spolupráca Zemeckisa a Gala so Spielbergom riadne ochladla.
Zemeckis sa na chvíľu osamostatnil a nakrútil veľmi úspešnú dobrodružnú komédiu Honba za diamantom (Romacing the Stone- 1984), v ktorej sa predstavili hviezdne kalibre ako Danny De Vito, Kathleen Turner či Michael Dougles, ktorému Zemeckis výrazne dopomohol k hviezdnej kariére. Napriek úspechu sa Robert veľmi necítil na pokračovanie Honba za klenotom Nílu a radšej sa pustil s Bobom Galom, s ktorým spracoval aj scenár, do nakrúcania dobrodružnej sci-fi komédie Návrat do budúcnosti (Back to the future- 1985). Komédia zaznamenala obrovský zlom v jeho kariére. Film sa stal komerčne úspešným a zároveň aj prijateľným pre kritikov. Mimochodom získal pár nominácií na ceny ako BAFTA, Zlatý Glóbus či dokonca nomináciu na Oscara za najlepší scenár. K tomu mu však dopomohol aj Spielberg, ktorý tu opäť plnil funkciu producenta. Michael J. Fox si tu zahral 17-ročného mládenca, ktorý za pomoci Christhopera Lloyda cestuje časom, aby si na vlastnej koži vyskúšal „staré dobré zlaté časy“ z príbehov svojich rodičov.
Po tej originálnej sci-fi komédií sa stal Zemeckis uznávaným režisérom a plný elánu a odhodlania na pustil do ďalších filmov. V roku 1988 nakrútil sčasti animovanú a sčasti hranú retro komédiu Falošná hra s králikom Rogerom (Who Framed Roger Rabbit- 1988), za ktorú získal svojích prvých dvoch Oscarov. Aj keď to boli ocenenia za trikovú a technickú stránku filmu, rozhodne sú dôkazom schopností Roberta Zemeckisa. Bežnou animáciou oživený dvojrozmerný králik Roger a úplne živý Bob Hoskins tvoria vizuálne aj scenáristicky humornú dvojku. Po ďalšom úspech prišli na rad ďalšie dva úspechy a to v podobe druhého a tretieho pokračovania Návratu do budúcnosti. Návrat do budúcnosti II. (1989) a Návrat do budúcnosti III. (1990), ktoré zaznemenali rovnako ako prvý diel komerčný úspech. Zemeckis príbeh vykresľuje obľúbenými americkými žánrami ako je romantické milostné retro či western. Na scenári sa opäť spolupracoval s dlhoročným filmovým partnerom Bobom Galom. Po tejto úspešnej trilógií sa pustil do opäť trikmi preplnenej čiernej komédií Smrť jej pristane ( Death Becomes Her- 1992), v ktorej sa nám predstavila skvelá hviezdna trojka Bruce Willis, Goldie Hawn a Meryl Streep. Dve zakomplexované ženy, ktoré bojujú o mladosť, krásu a lásku plastického doktora Ernesta boli opäť dobrým receptom na úspech a zásah do čierneho.
Robert Zemeckis už mal dosť trikových komédií a odhodlal na svoj najumeleckejší, najoceňovanejší a jeden z najlepších filmových kusov nielen svojej, ale aj celosvetovej kinematografie. Tým filmom bola skvelá, dokonalá tragikomédia Forrest Gump (1994) v hlavnej úlohe s dokonalým oscarovým Tomom Hanksom, ktorý ako Forrest Gump, napriek všetkým svojím fyzickým a hlavne psychickým bariéram dokázal to, čo by sa normálnemu zdravému človeku, asi len ťažko podarilo. Stal sa jedinečne rýchlym futbalistom, vietnamským hrdinom, najlepším ping pongovým hráčom, úspešným podnikateľom, skvelým priateľom, manželom a hlavne otcom. A aj napriek tomu všetkému nebol osud k nemu práve najzhovievavejší. Zemeckis tu perfektne skombinoval situáciu v USA počas 60-tych rokov (Vojna vo Vietname, vznik kultúry Hippies) s príbehom jedného veľkého človeka. Zároveň ukážkovo prepracoval žáner komédia so žánrom dráma. Vzniklo skvelé filmové dielo so šiestimi Oscarmi na konte a Zemeckis si po prvýkrát, a zatiaľ posledný krát prevzal Oscara za najlepšiu réžiu.
V roku 1997 nakrútil Zemeckis sci-fi, ku ktorému sa už ani s prižmúrením oboch očí nedá pridať slovko komédia. Kontakt (Contact- 1997) je jeho prvý nekomediálny film a príbeh rozpráva o žene, ktorej až mimozemšťania pomôžu sa zmieriť so smrťou otca a uveriť, že za ňu nenesie zodpovednosť. Medzi jeho posledné filmy patrí duchársky thriller Pod povrchom (What Lies Beneath- 2000) s Michelle Pfeiffer a Harrisonom Fordom. Claire sa kedysi vzdala kvôli manželovej kariére svojej vlastnej hudobnej kariéry a stala sa z nej žena v domácnosti. Po odchode dcéry na vysokú školu zrazu zostala sama, manžel je stále v práci a ešte k tomu sa v ich krásnom prepychovom dome začali diať čudné veci. Claire počuje zvláštne hlasy a keď sa nakoniec zjaví duch zavraždenej mladej ženy, začne mať podozrenie, že jej manžel vie toho viac, ako pôvodne predstieral …
V ten istý rok nasledoval ešte veľmi úspešný film Stroskotanec (Cast Away- 2000) s Tomom Hanksom. Tom Hanks tu hrá veľkého karieristu a zaneprázdneného systémového inžiniera firmy FedEx, ktorý pri havárií lietadla stroskotá na opustenom ostrove. Novodobý Robinson Crusoe čoskoro zisťuje, že jeho najväčším nepriateľom na tomto ľudoprázdnom opustenom ostrove bude samota. A preto si vytvorí „imaginárneho“ pána Wilsona v podobe obyčajnej „upravenej“ lopty. Zemeckis dokázal už po druhý krát doviesť Hanksa k oscarovej nominácií za najlepšieho herca v hlavnej úlohe, no v roku 2001 oscarovo debutoval gladiátor Russel Crowe. Hanksova a Zemeckisova úspešná spolupráca a priateľstvo od Forresta Gumpa pokračovalo aj o 4 roky neskôr, a to vianočným trikovým superhitom Polárny Express (Polar Express- 2004). Tento jeho zatiaľ posledný režisérsky počin sa stal originálnym, revolučným a prvým čisto-digitálnym vianočným hitom plným trikov, vianočnej atmosféry, fantázie a Santa Clausa. Zemeckis najbližšie chystá filmy ako Beowulf či The Corrections, o ktorých ešte veľa nevieme. Premiéry sú však naplánované až na rok 2007.
Filmy Roberta Zemeckisa vždy boli a verím, že aj vždy budú prijateľné a prístupné každej vekovej kategórií či širokému, preširokému publiku. Určite sa veľa naučil od svojho učiteľa velikána Stevena Spielberga, no bezpochybne drvivá väčšina jeho úspechov pramení z jeho talentu. Jeho filmy sú plné fantázie zábavy a najmä trikov. Ale aj napriek tomu z jeho filmov tak nenápadne a hlavne nevnúteným a „nenásilníckym“ spôsobom vyplýva ponaučenie prameniace z obyčajných alebo neobyjčajných ľudských problémov či príbehov . A o tom to vždy je. Tam je skrytý koreň úspechu. Dodnes nechápem výrok tohoto skvelého režiséra, aj keď mal týmto výrokom skutočne pravdu. Citujem : „Film, aby bol úspešný musí byť zákonite priemerný. Marketing je totiž smrť filmu!“. Pre Roberta Zemeckisa tento jeho výrok však určite neplatí!