Ridley ScottPatrí k režisérskej špičke, je vzorom mnohých začínajúcich filmárov a nejeden jeho kolega mu môže závidieť nielen množstvo cien, ktoré získal, ale najmä prirodzený talent. Talent, ktorý dostal do vienka, a postupne ho pekne rozvíjal a využil. Je z tých ľudí, čo nenechávajú nič na náhodu a idú za svojím cieľom s plným nasadením a všetkou energiou, ktorú v sebe majú. Tento muž možno nie je natoľko známy medzi obyčajnými ľuďmi ako megahviezdy hereckého plátna, ale bez neho by tie megahviezdy len ťažko boli také skvelé.

Ridley Scott (alebo ak chcete Sir Ridley Scott) sa narodil 30. novembra 1937 v South Shields v Anglicku. Vyrastal však na rôznych miestach – v Londýne, Walesa, Nemecku, aby napokon zakotvil v severnom Anglicku. Počas svojich študijných rokov patril k žiakom, ktorí excelovali, drali sa na najvyššie miesta a neradi boli niekým porazení. Ridley mal vysoké ciele a čakať na zázrak by bola pre neho úplná hlúposť. Vyštudoval West Hartlepool College of Art, kde sa prejavil ako nadaný maliar a grafik. Neskôr odišiel na London’s Royal Academy of Art. Bola to škola veľkých možností a práve tu natočil Ridley svoj prvý krátky film. Po promócii emigroval na istý čas do Spojených štátov, kde videl šancu načerpať skúsenosti a niečomu sa skutočne priučiť. Vedel, že lepšia pôda pre filmovú tvorbu ako v Amerike nie je nikde. Počas pobytu pracoval pre Time Life, kde sa stretol s významnými osobnosťami a najmä skvelými technikmi, ktorí mu ukázali, čo v skutočnosti znamená byť režisérom. Keď sa potom vrátil domov na rodnú zem, bez problémov si našiel prácu v BBC ako „production designer“, a celkom tak prenikol do televízneho a filmového sveta.

O tri roky neskôr si už založil vlastnú spoločnosť RSA, ktorá sa neskôr stala jednou z najlepších produkčných spoločností v Európe. Cez jeho ruky prešlo viac ako 3000 vtedajších reklamných spotov, čo spôsobilo podstatné prilepšenie na jeho bankových účtoch. Jeho práca bola patrične odmenená taktiež cenami z festivalov v Benátkach, v Cannes,…dokonca sa stal čestným členom New York Art Directors’ Club. Jeho spoločnosť sa stala v branži pojmom a vzišli z nej mnohí úspešní filmoví režiséri či reklamní pracovníci.

Ridley Scott

Ridleyho filmografia sa začína snímkou z roku 1977 – „The Duellists“. Tento jeho „debut“ mu vyniesol hneď ocenenie na festivale v Cannes, čo muselo byť bezpochyby úžasné.

Kto by si už len nepamätal Sigourney Weaver ako agentku Ripley v trháku sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, „Alien“? Ridley stál pri vzniku tohto sci-fi, ktoré uchvátilo milióny ľudí na svete. Okrem iného si vyslúžil Oscara za najlepšie vizuálne efekty.

Podľa románu Philipa K. Dicka vznikol „Blade Runner“, v hlavných úlohách s Harrisonom Fordom. Film sa stal kultovou klasikou a v roku 2003 bol prerobený do DVD formy.

Rok 1985 a s ním film „Legend“. Fantasy na báze britskej legendy, kde sa zlý démon snaží nastoliť večnú temnotu. Na to, aby mu tento plán vyšiel, musí zabiť posledného jednorožca a oženiť sa s princeznou. Proti démonovi sa stavia nebojácny mladý muž Jack, ktorému pomáhajú rozprávkoví škriatkovia, elfovia a iné bytosti.

V roku môjho narodenia (čiže 1987) sa na svetle sveta objavila snímka „Someone to Watch Over Me“. Mnohí ho hodnotia pozitívne najmä vďaka skvelej práci Ridleyho Scotta, ktorý opäť preukázal nezvyčajný zmysel pre vizuálne stvárnenie istého príbehu. Dej filmu sa odohráva prevažne v noci a jeho hlavným konfliktom je rozdiel medzi chudobnou vrstvou z Queensu a bohatou smotánkou z nablýskaného Manhattanu. Celé to stojí na kriminálnej zápletke, kedy sa bohatá dáma stane svedkom vraždy a vzápätí sa sama ocitá v ohrození života.

„Black Rain“ alebo Čierny dážď je filmom, ktorý vznikol v roku 1989 a patrí medzi klasické trilery s množstvom napínavých scén, prestreliek, zlých chlapíkov a krásnych žien. Dej je situovaný do Japonska, kde dvaja americkí policajti naháňajú japonského zločinca. V hlavných úlohách sa prestavili Michael Douglas, Andy Garcia a Kate Capshaw.

Azda najviac ocenený film v Scottovej zbierke je „Thelma a Luise“ s úžasnými Susan Sarandon a Geenou Davis v hlavných úlohách. Získal pať nominácii na Academic Award (samozrejme, že medzi nimi nechýbala nominácia Scotta za najlepšieho režiséra) a okrem toho doslova „zhrabol“ nominácie BAFTA za najlepšieho režiséra a najlepší film.

Ridley Scott

Nasledovali dve snímky, ktoré boli natočené podľa námetov zo skutočnosti. Prvá – „1492: Conquest of Paradise“ (príbeh slávneho Krištofa Kolumbusa, ktorého stvárnil francúzsky herec Gérard Depardieu) a druhá – „White Squall“ (film o povestnej plavbe lode Albatros).

„G. I. Jane“ z roku 1997, na ktorom sa podieľal Ridley nielen režijne, ale aj producentsky, a o druhý spomínaný post sa delil s hlavou protagonistkou Demi Moore, je príbehom ženy, ktorá sa stala vojenskou dôstojníčkou a jedného dňa ju vybrali na výcvik do špeciálneho oddielu americkej armády. Nemá to vôbec jednoduché. Keďže je žena, nemá vo svojich veliteľoch dostatočnú dôveru a istý čas musí prejsť vysloveným peklom, kým ich presvedčí, že to myslí vážne. To však netuší, že všetko je iba súčasťou výcviku.

A potom prišiel „Gladiátor“. Russel Crowe, ako nezlomný Maximus, ktorý sa stáva otrokom, zápasiacim v arénach pre potešenie ľudu. Prišiel o všetko. Titul, postavenie, česť, ale najmä o svoju milovanú ženu a syna. Dohonila ho zrada, odporná a slizká. Aby sa pomstil, musí vystaviť aj svoj život riziku…. Veľmi pôsobivý historický film s množstvom krásnych vizuálnych momentov, ktoré priam hladia človeka po duši. Veľkolepý príbeh, hodný veľkého režiséra. Myslím, že toto bol bod, v ktorom sa Ridley ocitol na samotnom vrchole a mohol si spokojne povedať, že niečo skutočne dokázal.

Film z roku 2001, „Hannibal“, považujú mnohí odborníci za Ridleyho vizuálny triumf. Sequel slávneho Mlčania jahniat ponúka omnoho širší priestor Anthonymu Hopkinsovi alias Dr. Lecterovi, ktorému sa podarilo utiecť z väznice a pod maskou vzdelaného talianskeho vedca sa skrýva pred spravodlivosťou. Jeho úchylné chúťky ho však neprešli a naďalej si lahodí v pojedaní ľudského tela. FBI na čele s agentkou Clarice Starling (tentoraz v podaní Julianne Moore) sa ho, samozrejme, snaží vypátrať. Rozhodne to nie je film pre slabé povahy, ale má svoju hodnotu. Napokon, skutočný svet býva často ohavnejší.

„Nie je podvod ako podvod“: hádam jeden z najkomickejších filmov v zbierke Scotta je „Matchstick Man“. Ide o príbeh dvoch podvodníkov Roya (Nick Cage) a Frankieho (Sam Rockwell), ktorí dlhé roky spoločne kráčajú proti zákonu. Všetko im vychádza až do chvíle, keď sa na scéne objaví Royova pubertiacka dcéra Angela (Alison Lohman). Sedieť zároveň na dvoch stoličkách nie je dvakrát jednoduché a Roy to dokonalo pocíti. Tento film je dokonalý protiklad k predchádzajúcemu Hannibalovi. Vypovedá to snáď iba o univerzálnosti Scottovho talentu.

Ridley Scott

Poďme však ďalej. Rok 2005 – „Kingdom of Heaven“ (mnohí isto poznáte). Film, ktorý vyvoláva i dnes mnoho protichodných názorov. Ide o dávny boj moslimov a kresťanov. Dej sa odohráva počas križiackych výprav, kedy sa európski kresťania snažili dobyť a získať Jeruzalem do svojich rúk. Na druhej strane však stoja moslimovia, plní odhodlania brániť, čo je ich. V hlavných úlohách Orlando Bloom, Jeremy Irons a Liam Neeson.

A sme v súčasnosti. Rok 2006 a s ním film s veľmi sľubným názvom – „A Good Year“. Podľa románu Petera Maylea Scott natočil romantickú komédiu s prvkami drámy. Myslím, že to bude klasický nenáročný film, kde sa stretnú dvaja neznámi, ktorí spočiatku spolu nevychádzajú a nakoniec sa do seba zaľúbia. No to je iba môj odhad Ale veď napokon, na čo máme kiná? Hor sa do nich.

Ridley Scott je tiež vynikajúci producent. Z projektov, na ktorých sa takto podieľal, spomeniem iba niekoľko. Tak napríklad Monkey Trouble (1994), Clay Pigeons (1998), Where the Money Is (2000), The Gathering Storm (2002), In Her Shoes (2005) a najnovšie asi Tristan + Isolde (2006).

Snažila som sa zobraziť Ridleyho Scotta, tak ako ho vnímam: ako muža činu, skutkov a „otca“ skvelých „dietok“, na ktoré smie byť právom hrdý. Jeho životné dielo je už teraz obdivuhodné a verím, že ani zďaleka kompletné.