Tajomne charizmatický šesťdesiatnik sa narodil pod vlastným menom Michael John Douglas 5. septembra 1951 v meste Caraopolis, v americkej Pennsylvánii. Pochádza zo siedmych detí, z ktorých vytŕčal sklonmi ku komickým chodníčkom. Mladý imitátor sa vykašľal na štúdium prestížnej Ken State University a radšej sa uchýlil k manuálnej práci. Urobil dobre, hoci sa v počiatkoch umeleckej kariéry živil ako zmrzlinár. Po večeroch vystupoval ako stand-up komik v snahe zabaviť a zaujať širšie publikum. Postupne sa prepracoval k denným profesiám v televízii, kde praxoval ako technik.
Po rozumnom presťahovaní sa do Los Angeles získal priestor v niekoľkých menej známych seriáloch. Tam pochopil, že s menom Michael Douglas závratnú kariéru neurobí. Sudičky už totiž stihli prideliť slávu jeho o čosi protekčnejšiemu menovcovi. Verejnosť zvykla tvrdiť, že si pseudonym Michael Keaton zvolil na základe viac ako profesionálneho záujmu k atraktívnej herečke Diane Keaton. V skutočnosti sa odkazuje k typologicky podobnému majstrovi strieborného plátna, hercovi Busterovi Keatonovi.
Začiatkom osemdesiatych rokov sa mladému zabávačovi podarilo uspieť v nenásilnej komédii o verejnom dome Nočná šichta (Night Shift, 1982) známeho režiséra Rona Howarda. Kritikov i divákov zaujal svojou nezvyčajne rýchlou vravou a celkovo originálnym prejavom. Nasledovala séria relatívnych úspechov s komédiami Pán v domácnosti (Mr. Mom, 1983), Johnny Dangerously (1984) či tematicky o niečo zaujímavejší Čistý a triezvy (Clean and Sober, 1988), kde si zahral voľnomyšlienkárskeho obchodníka s nehnuteľnosťami so závislosťou na kokaíne. Dôvod, prečo si Michaela Keatona pamätáme dodnes, je jeho spolupráca s jedinečným vizionárom temných svetov, režisérom Timom Burtonom. Ten ho ako úspešného komického herca obsadil do svojej atmosférickej podivnosti Beetlejuice (1988). Morbídne pochmúrna fantázia znamenala pre Michaela možnosť absolútnej hereckej slobody. Nič podobné postave bio-exorcistu Beetlejuicea by sme v kariérach konkurenčných hercov asi nenašli. Burtonov unikát s posmrtným vyháňačom ľudí viedol k oveľa plodnejšej hollywoodskej spolupráci.
Koncom osemdesiatych rokov obsadil Keatona do matky všetkých komiksových blokbasterov, do svojho megahitu Batman (1989). Napriek masívnym protestom skalných bat-fanúšikov si svojho herca obhájil a po premiére filmu už nik nepochyboval o správnosti tohto rozhodnutia. Burton vycítil určité Michaelove vlohy stvárniť schizofrenickú myseľ temnotou presiaknutého hrdinu. Úlohy Batmana sa zhostil dokonale. Úspech zopakovali pokračovaním Batman sa vracia (Batman Returns, 1992), kde sa do pochmúrnej atmosféry ponorili ešte o niečo hlbšie. Narušeného Brucea Waynea mal hrať aj do tretice, no potom, čo Burton odstúpil z pozície režiséra, ho vystriedal mladší Val Kilmer. Batman navždy (Batman Forever, 1995) pod režijným vedením neón milujúceho Joela Schumachera, na úspech bat-predchodcov nedosiahol. Komerčne ani umelecky.
Deväťdesiate roky žičili hercovi na komorné úlohy postáv v tieni doterajších úspechov. Striedavo stvárňoval psychopatov či mentálne skúšané charaktery. Za zmienku stojí nebezpečný blázon v trileri Psychopat zo San Francisca (Pacific Heights, 1990), kde ohrozoval klasický párik milencov Mellanie Griffith a Matthew Modinea. Takmer zabudnutá je úloha v Shakespearovom diele Veľa kriku pre nič (Much Ado About Nothing, 1993) zadaptovanom nadšencom klasiky Kennethom Branaghom. Nicole Kidman si zahrala v dráme Môj život (My Life, 1993) jeho ťažko skúšanú tehotnú manželku. Emočne vypätý príbeh o chlapíkovi, ktorý umiera na rakovinu a dokumentuje svoj zvyšok života pre nenarodené dieťa nenechal divákov chladných. V roku 1994 Keaton zabodoval hitom zo žurnalistického prostredia Noviny (The Paper), kde znovu nadviazal na dávnu spoluprácu s režisérom Ronom Howardom.
Improvizačný talent využil v trikovej komédii Harolda Ramisa Ako vajce vajcu (Multiplicity, 1996), o sne každého workoholika, o možnosti naklonovať sa. Michael bravúrne zahral rozdiely v namnožených postavách toho istého človeka. Sekundovala mu krásna Andie McDowell, na ktorú vo filme celkom nepochopiteľne nemal čas. Sériového vraha a zároveň jediného darcu orgánov pre syna policajta Andyho Garciu zosobnil v thrilleri Hranice zúfalsva (Dsperate Measures, 1998). Okrem role Brucea Waynea zahral tú istú postavu vo svojej kariére už iba raz. Policajt Ray Nicolette vystupuje v thrilleri Jackie Brownová (Jackie Brown, 1997) Quentina Tarantina i v Zakázanom ovocí (Out of Sight, 1998) Stevena Soderbergha. Pomerne zahanbujúcou bola úloha ožívajúceho snehuliaka v rodinnej rado by komédii Jack Frost (1998).
V poslednej dobe sa usalašil vo vedľajších úlohách v priemerných family produkciách ako napríklad v príbehu Volkswagenu Herbie: Na plný plyn (Herbie: Fully Loaded, 2005) s Lindsey Lohan. Podarilo sa mu prepašovať svoj hlas do pixarovských kasových trhákov Autá (Cars, 2006) i Toy Story 3 (2010). V príbehu hračiek to bol nezabudnuteľný švihák Ken a chystá sa vraj ďalšie pokračovanie.
Svoje najlepšie roky má Michael Keaton dávno za sebou, no má byť na čo hrdý. Diváci ho mali radi v častých komických polohách, bol presvedčivý v melodrámach a dokázal stvárniť výborných every-manov. Svedčala mu akcia a z jeho psychopatov ide dodnes strach. Hrával s najkrajšími herečkami Hollywoodu a navždy ostane v srdciach fanúšikov zapísaný ako predstaviteľ prvého, skutočne Temného rytiera. Jeho herecký prejav nám dožičil Batmana, akého poznáme z nedávno vypredaných kinosál. Momentálne žiari ako relatívne záporná postava vedúceho konglomerátu robo-technologickej spoločnosti v prekvapivo vydarenom reboote RoboCopa. Zľahka nejednoznačný part Raymonda Sellarsa si očividne užíva.
Tento rok ho ešte čaká vedľajšia postava v adaptácii počítačovej hry Need for Speed a fanúšikmi netopiera dlho očakávaný film Birdman. Keatonovi aj po šesťdesiatke zdá sa nedochádza dych a v roku 2014 mu jednoznačne ide karta. Nech nás len svojimi rozmanitými hereckými polohami baví čo možno najdlhšie a nech neprestane dúfať v nakrútenie Beetlejuica 2.