Julianne Moore

Roman Chrappa
Profil

JulianneMooreJulie Anne Smithová alias Julianne Mooreová sa narodila v Severnej Karolíne. V skutočnosti tam, ale vôbec nebývala. Otec Julianne Moore bol vojenským sudcom a matka sociálnou pracovníčkou, čo malo za následok časté sťahovanie.

„Raz sme bývali v Južnej Amerike, druhýkrát na Aljaške, inokedy v Nemecku, Francúzsku a na mnohých ďalších miestach. ´´

Malá Julianne tak prešla dvadsiatimi tromi školami, na dvadsiatich troch miestach sveta. Prvé herecké skúsenosti naberala popri štúdiu na Bostonskej univerzite. Po skončení školy sa presťahovala do New Yorku, kde rozbehla svoju kariéru na doskách, ktoré znamenajú svet. V hrách od Shakespeara až po Carol Churchilovú sa len pripravovala na možnosť hrať v hre ,,Otec´´, po boku takej legendy, akou Al Pacino určite je. Skok z televízie jej naozaj vyšiel. Dokonca za dvojrolu v ,,As the World Turns´´ získala cenu Emmy. Nasledoval celovečerný debut v Tales From The Darkside: The Movie, ale výraznejšiu pozornosť si však získala v psychothrillery Ruka na kolíske (The Hand That Rocks The Cradle). To bolo v roku 1992. Hneď potom hrala Julianne veľa malých roličiek. V Utečencovi po boku Harrisona Forda a Tommy Lee Jonesa, v erotickom thrilleri Telo ako dôkaz s Madonnou, v Benny And Joon ako čašníčka a priateľka Aidan Quinna. A potom prišla práca Roberta Altmana a film Short Cuts. Film bol nominovaný na Oscara za najlepšiu réžiu. Polonahá, a tak príťažlivo zvodná, nám Julianne nedala zabudnúť na scény so svojim filmovým manželom stvárneným Matthewom Modinom.

„Nie som zástankyňou bezúčelných vecí, ale ak je nevyhnutne potrebné, aby som sa kvôli vernosti formovania postavy musela vyzliecť, tak to urobím.“

JulianneMooreTreba len dodať, že málo kto z nás si ju pamätá len kvôli nahote. Práve naopak. Jej nesporný herecký talent sa rozvíjal priamo úmerne s jej nasledujúcimi filmami. Richard Donner nakrútil podľa scenára bratov Wachowskích akčný thriller Nájomný vrahovia so Stalloneom a Banderasom a Julianne v ňom stelesnila počítačovú expertku, ktorá sa zapletie medzi dvoch zabijakoch. Komediálny štýl vyskúšala v remakeu Chrisa Columbusa – Dvaja v tom. Nasledoval film Prežila som Picassa (Surviving Picasso) so Sirom Anthonym Hopkinson. Táto dráma však bola prijatá dosť chladne aj napriek réžií uznávaného Jamesa Ivoryho. To držalo Julianne stále vo vodách nádejných a talentovaných herečiek, ale bez lesku hviezdy. Veľa na tom zmenil režisér Steven Spielberg, ktorý ju obsadil do hlavnej ženskej roli vo filme Stratený svet (The Lost World: Jurassic Park).

„Steven Spielberg mi dal túto úlohu po zhliadnutí troch minút z Utečenca a to bez ďalších diskusií, napriek tomu, že ma vôbec nepoznal.“

Samotná snímka nebola ničím výnimočná a kritici ju prijali skoro bez povšimnutia, ale aj napriek tomu sa stala kasovým trhákom. To Julianne samozrejme veľmi pomohlo a úspech nenechal na seba dlho čakať. Nasledujúci rok získala nomináciu na cenu Akadémie a Zlatý glóbus pre najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe za stvárnenie porno hviezdy a narkomanky vo filme Hriešne Boogie (Boogie Nights), kde si zahrala s Burtom Reynoldsom. Bratia Coenovci ju obsadili do svojho kultového, pohodového kúsku Big Lebowski. Predstava jej avantgardného, alebo abstraktného maľovania nám ukazuje rozsah fantázie tohto filmu. Neskôr si zahrala aj v nezmyselnom remaku Hitchockovho nezabudnuteľného thrilleru Psycho. Potom nakrútila s Oliverom Parkerom Ideálneho manžela a s Neilom Jordanom Hranice lásky (za rolu po boku Ralpha Fiennesa a Stephena Rea bola nominovaná na Zlatý glóbus aj Oscara). Bolo jasné, že sa s Julianne stala charakterová herečka, ktorú režiséri začínali vyhľadávať.

JulianneMoore „Nie som hviezda. Som herečka, ktorá má za úlohu stvárňovať ľudí z mäsa a kostí, preto sa musím aj správať, ako tí ľudia z mäsa a kostí. Keď dostanem rolu, nech je akokoľvek malá, vždy pozerám na to, akoby som sa asi správala, keby som bola v podobnej situácii. A odtiaľ začínam postavu budovať.“

Predvedenie jej hereckých schopností nám ponúkla pod taktovkou P. T. Andersona v nádhernej Magnólií po boku ďalších výborných hercov ako- William H. Macy, Philip Seymour Hoffman, Tom Cruise. Zahrala si manželku boháča, ktorá s ním žije len pre jeho veľký bankový účet, ale keď jej muž začne umierať, uvedomí si, že ho v skutočnosti naozaj miluje. V roku 2001 jej Ridley Scott a Dino De Laurentis ponúkli populárnu rolu agentky FBI Clarice N. Starlingovej po Jodie Fosterovej. Išlo o pokračovanie Mlčanie jahniat. Tak ospevovaných a tak hrôzostrašných. Hovoríme o filme Hannibal. Julianne prebrala žezlo statočne, ale príležitostí na hranie bolo vo filme málo. Nočná Florencia, chirurgické ťahy skalpelom, desivá ľahostajnosť psychopata bravúrne zahraná Anthonym Hopkinsom a výborná hudba Hansa Zimmera jej znemožňovali naplno ukázať svoje kvality, čo je škoda. Oddych prišiel vo forme sci-fi komédie Evolúcia. Sekundoval je David Duchovny. Béčková komédia veľmi nenadchla a preto mohla všetko zmeniť sľubná ponuka rešpektovaného Lassea Hallströmea, ktorý sa chystal nakrútiť film podľa oceneného románu E. Annie Proulxovej. Ide o film Ostrovné správy. Výsledok bol veľmi rozpačitý. Výborne obsadenie a drsné, krásne pobrežie prijali ľudia vlažne. Našťastie v správnej chvíli prišla spolupráca s režisérom citového Billyho Elliota – Stephenom Daldrym na pripravovaných Hodinách, po boku Nicole Kidmanovej, Meryl Streepovej a Johna C. Reillyho (hral už v Magnólii). Bola jasné, že úspech nenechá dlho čakať a Julienne dosiahla svoj herecký vrchol. Za povšimnutie stojí určite aj spolupráca s charizmatickým Pierceom Brosnanom – Zákon príťažlivosti a s Dennisom Quaidom – Ďaleko od neba. Je škoda, že si Julienne Moore ťažko udržiava vysoký štandard vo výbere filmov. Predstavila sa nám aj vo filme Zlodeji pamäte. Kasový úspech nebol zlý, ale tento film neprekvapil ničím výnimočným. Predvídavý dej a mimozemská civilizácia tu už boli veľa krát.

JulianneMooreV súkromnom živote sa jej, ale stále darí. So svojim o deväť rokov mladším manželom Bartom Freundlichom sa zoznámila v roku 1996, o rok neskôr sa vzali a majú spolu dve deti. Julienne dokáže aj šokovať. Urobila to vyhlásením pre Sunday Mirror, že sa vraj pred kamerou radšej bozkáva so ženami ako s mužmi.“Ženy totiž lepšie voňajú.“ Pochvaľuje si najmä „bozkávacie scény“ so svojou kolegyňou Toni Collette vo filme The Hours. „Viete, keď sa idete bozkávať s mužmi, nikdy neviete ako budú voňať. Pri žene však viete, že bude voňať dobre a bude jemná.“ Nezabudla však dodať, že hovorí len o filmoch. „V normálnom živote som sa stýkala iba s mužmi.“

Minulý rok sa nám Julianne predstavila v postapocalyptickom projekte Potomkovia ľudí, ktorý sa inšpiroval slávnou, rovnomennou sci-fi novelou od autorky detektívok P. D. James. Režíroval ho Alfonso Churaón a Julianne si tam zahrala po boku Clivea Owena. Celkom jednoznačne sa film ocitol v top ten roka. Momentálne môžeme vidieť Julianne tak tiež vo filmovej adaptácií poviedky. Jedná sa o poviedku Golden Man od jedného z najväčších velikánov svetovej sci-fi literatúry P.K. Dicka. Cris Johnston (N. Cage) je obdarený schopnosťou vidieť do budúcnosti a určovať tok času. Julianne naozaj nezaháľa a nebojí sa ani experimentovať. Dôkazom toho je určite hudobná dráma Todda Haynesa I´m not there spolu s ďalšou plejádou skvelých hercov.

Do budúcna má rozbehnuté ďalšie zaujímavé projekty, na, ktorých už aj pracuje a jej filmová cesta vyzerá viac než sľubne. Julianne Moore je herečkou mnohých tvárí a mnohých premien. Jedná sa jednoznačne o jednu z najflexibilnejších herečiek súčasnosti a to je vo svete klišé vzácne. Je na správnej ceste po filmovom chodníku, na ktorom o nej ešte určite budeme počuť.