Frank Darabont

Ivan Kučera
Profil

FrankDarabont Hoci sa zdalo, že po mesiacoch čakania na Slovensko nakoniec predsa príde nový film hollywoodskeho režiséra, producenta a scenáristu Franka Darabonta, horor The Mist, potencionálny distribútor snímku vtipne v poslednej chvíli stiahol a tak budeme môcť byť radi, ak ju tento rok uvidíme aspoň v oficiálnej DVD ponuke.

Darabont vo svete filmu začínal od piky: cez krátkometrážne filmy (dráma Žena v izbe podľa poviedky Stephena Kinga/1983) sa prepracoval k písaniu scenárov (hororový Frankenstein Kennetha Branagha/1994) až po šedú eminenciu, ktorá pomáha s vylepšovaním scenárov kamarátom, ale oficiálne v titulkoch uvádzaná nebýva (Maska s Jimom Carreym). Za pomerne krátky čas okolo seba zhromaždil zástup silných známostí, pričom v ich rozširovaní mu pomáha občasná áčkarská produkcia (kriminálka Michaela Manna Collateral/2004).

Ako režisér celovečerných snímok debutoval drámou podľa Kingovej novely Vykúpenie z väznice Shawshank (1994); snímka o večnej nádeji s Timom Robbinsom a Morganom Freemanom v hlavných úlohách, bola nominovaná na sedem Oscarov, ale v konkurencii Forresta Gumpa nemala šancu a v kinách ju diváci ignorovali. Stalo sa však to, čím sa Darabontova práca vyznačuje: nie práve najkomerčnejšie látky sa v jeho rukách menia na nesmrteľné príbehy, ktoré si diváci zamilujú až po rokoch, odporúčaním človekom človeku. To je veľmi vzácne a určite nie bežné. Darabont nakrúca filmy na dlhú trať, čo je v dobe, kedy sú všetci zvedaví, či Bayovi Transformers zarobia prvých sto miliónov za dva alebo až za tri dni, umelecky hodnotné a osviežujúce. Darabont vie urobiť komerčný hit, ale Zelená míľa (1999) zarobila veľký peniaz predovšetkým kvôli popularite Toma Hanksa. Darabontovým druhým celovečerným filmom v poradí bola práve návšteva miestnosti s elektrickým kreslom, na ktorú sa vrhol päť rokov od návštevy Shawshanku. Znova adaptácia Kinga, zasa väzenské prostredie a i tentokrát silný príbeh s nezabudnuteľným posolstvom, teraz však s miernou príchuťou mystiky a trpkého poznania, že dlhý život nie vždy musí byť požehnaním.

FrankDarabont Darabont začal po premiére Zelenej míle opatrne vyhlasovať, že by rád konečne nakrútil „poriadny“ horor podľa Kinga, ktorý sa viac ako väzenskými drámami preslávil práve hororovými krvákmi, avšak k réžii sa najbližšie vrátil až o tri roky neskôr nádhernou ne-kingovkou Majestic, ktorú napriek hereckej účasti vtedy spoľahlivého Jima Carreyho diváci v kinách (znova) ignorovali. Nastalo ticho na lúke, sem tam prehlušené dodnes nezhmotnenou informáciou o tom, že Darabont najbližšie stvorí dlho sľubovaný Fahrenheit 451 (momentálne to vyzerá na rok 2010 – ak vôbec… ale Frank je bežec dlhých tratí). Nakoniec však začali čoraz reálnejšie hrany naberať správy o „brakovom Kingovi“, ktoré v roku 2007 vyvrcholili premiérou hororu The Mist, kde Thomas Jane („náhodou“ hral titulnú úlohu v predchádzajúcom horore podľa Kinga, nie práve najvydarenejšej Pavučine snov) bojuje proti monštrám pred supermarketom a náboženským fanatizmom v ňom. Samotný autor, ktorého s Darabontom v osobnom živote spája rešpekt a priateľstvo, bol údajne nadšený Darabontovým nápadom na odlišný koniec, ale aj tak s poďakovaním odmietol cameo.

Dnes Darabont na jednej strane nemá šancu pritiahnuť do kín davy, na druhej ju ale ani nikdy nemal, pravdepodobne o ňu ani nikdy nestál a práve preto, že robí malé filmy (príbeh o hmle, v ktorej niečo je, nestál ani tridsať miliónov dolárov), nemusí zarobiť stovky miliónov, aby mu štúdia ešte niekedy dovolili režírovať. Naopak, všetci si ho predchádzajú, pretože vedia, že ak je ešte lepšie pýšiť sa komerčným trhákom, tak potom ej to už len pýšiť sa „hodnotným“ umeleckým filmom, z ktorého sa stane klasika. Darabont sa skrátka teší veľmi, veľmi, veľmi nečastej pozornosti producentov, pracuje v hollywoodskej mašinérii, ale tá ho nezomlela a i kvôli známostiam (a nesmiernemu talentu a originálnemu filmárskemu videniu, ktoré sa nebojí risknúť to s inteligentným, vnímavým a pozorným divákom) na vysokých miestach mu umožnila zostať samým sebou.