96 hodín: Zúčtovanie (Taken 3, 2015)Originálny názov: Taken 3

Žáner: akčný krimi triler
Minutáž: 109 minút
Krajina: Francúzsko
Rok: 2015
Prístupnosť: MP 12

Réžia: Olivier Megaton
Scenár: Luc Besson, Robert Mark Kamen
Kamera: Eric Kress
Strih: Audrey Simonaud, Nicolas Trembasiewicz
Hudba: Nathaniel Méchaly

Hrajú: Liam Neeson, Maggie Grace, Famke Janssen, Forest Whitaker, Jonny Weston, Dougray Scott, Jon Gries, Leland Orser, Al Sapienza, Sam Spruell, Andrew Howard a ďalší.

Nie je to tak dávno, čo sa Liam „daddy“ Neeson dušoval, že tretí diel príbehov rodinnými únosmi sužovaného agenta Millsa nenakrúti. Tvrdil, že po prevarenej dvojke, by ho ten istý motív už sakramentsky nudil. Duchovný otec projektu, Luc Besson, spolu so scenáristom Robertom Markom Kamenom, vymysleli šalamúnsky spôsob, ako z tejto tematickej slepej uličky vykorčuľovať. Unášať sa tento krát nebude. Bryan Mills sa stane utečencom.

Milovanú exmanželku Lenoru niekto chladnokrvne zavraždí a z ohavného zločinu obvinia po zaslúženom odpočinku túžiace akčné eso. Bryanovi neostáva nič iné, ako sa vypariť a na vlastnú päsť vypátrať skutočného vraha. V pätách však má solídneho protihráča v podobe superinteligentného detektíva Dotzlera a na pamäti všadeprítomné ohrozenie dcéry Kim. Prípadné ďalšie Liamove námietky voči do očí bijúcej neinvenčnosti scenáru evidentne skorigovali dostatočne vysokým honorárom.

Nasmerovať trojku po stopách vynikajúceho Harrisona Forda (The Fugitive, 1993) bol pomerne sľubný nápad, nesmel by ho však režírovať chaotický Olivier Megaton. Francúz, ktorého jasnými trademarkami sa stali neprehľadný strih a roztrasená kamera, sa zo svojich predošlých chýb nepoučil. Najmä akcia v prvej polovici filmu je neznesiteľne nečitateľná. Stroboskopický strih diváka doslova obťažuje a kamera sa síce postupne upokojí, no rozpačitý dojem z nekoordinovaných eskapád len tak neutíchne. V režijných neduhoch sa priam zdokonalil a na vrch pridal nečakanú nudu. Predvídateľnosť sa prejavuje najmä pri hlavnej postave a neobišla ani samotný dej. Dookola omieľané hlášky z predchádzajúcich dielov sa tvorcovia snažili použiť v novom svetle, no v konečnom dôsledku pôsobia otrepane, ba až trápne.

96 hodín: Zúčtovanie (Taken 3, 2015)

Zabudnite na strmhlav napredujúci dej adrenalínovej jednotky, ktorá medzi neskoršími bessonovkami vyznieva svojou kvalitou skôr ako náhoda než premyslená stávka na istotu. Tretí Millsov part sa miestami dosť vlečie a zopár vystrihnutých minút by nikomu nechýbalo.

Pozitívom je obsadenie rodinného trojuholníka, ktoré ostalo nezmenené od prvého dielu. Neeson má stále dosť charizmy na to, aby utiahol podobné akčné zlátaniny ešte nejaký ten rok. Svedčí o tom aj blížiace sa akčné krimi Run All Night, kde si zahrá nájomného vraha vo výslužbe, ktorý chráni svojho syna. Že ho tie ohrozené rodinné putá ešte stále bavia.

Najnovší Bryan Mills funguje už len na autopilota a príbehom sa derie dômyselnou zotrvačnosťou z rezkej jednotky. Famke Janssen sa na scéne z pochopiteľných dôvodov dlho neohreje, aj keď príťažlivejší dejový katalyzátor by ste hľadali márne. Od Maggie Grace som osobne čakal viac. Dievča v ohrození zvláda na jednotku, no v minulom diele svitalo na dcérenkine akčnejšie zajtrajšky, ktoré ostali nevyužité. Výbojné žezlo ostalo čisto v rukách nezlomného otca, čo je skutočná škoda. Dougray Scott si sympaťáka len tak nezahrá. Jeho postavu Stuarta St. Johna, Bryanovho soka v láske, musí prekuknúť aj ten najnepozornejší divák.

96 hodín: Zúčtovanie (Taken 3, 2015)

Pozitívnym prekvapením je prešibaný detektív Dotzler, ktorého si strihol Forest Whitaker. Jeho intelekt je o dobré dve triedy vyššie ako rating filmu. Mills síce disponuje zvláštnymi schopnosťami, ktorými sa dookola vyťahuje, no Dotzler by si zaslúžil vlastný príbeh. Ak si z tohto filmu niečo okrem extrémne dôvtipného detektíva Foresta Whitekera zapamätáte, bude to buď bizarný rus v slipoch s účesom ako blbý a blbší alebo pokus o zostrelenie osobného lietadla čiernym Porsche Carrera. Liam Neeson je totiž v oveľa lepšej forme v leteckom trileri Non Stop (Non-Stop, 2014) či nedávnom temnom krimi Medzi náhrobnými kameňmi (A Walk Among the Tombstones, 2014).

Sériu 96 hodín postihol rovnaký osud ako Kuriéra či Taxi. Po úspechu prvých dielov kvalitatívna krivka pokračovaní rapídne klesla. No (s)hitmaker Besson v jeho ťažení, zdá sa, nepoľaví a svojho chránenca, režiséra Megatona len tak nevymení. Podpriemerný rutinér s menom sťa Transformer sa totiž zázrakom triafa do vkusu masy a za dverami je už chystaný štvrtý diel. Ktovie, čo ťažko skúšanému Bryanovi Millsovi vezmú nabudúce.