Televízna sieť The CW sa dlhodobo profilovala ako televízia pre tínedžerov. V súčasnosti oficiálne stavia svoj program pre cieľovku 18 – 34 ročných, ale stále v jej pôvodnej tvorbe dominujú seriály pre mladých „o mladých“. Aj jedna z najlepšie prijatych amerických noviniek tejto jari zapadá do tohto rámca.

Pred 97 rokmi vypukla jadrová vojna, ktorú prežili len obyvatelia 12 vesmírnych staníc na orbite Zeme. Tie sa postupne spojili do jednej veľkej, nazvanej Archa. Zvyšky ľudstva v nej mali prežiť dovtedy, kým nebude povrch Zeme opätovne obývateľný. Situácia na stanici je však bezútešná. Vládne tu pevný, policajný režim a všetko je prísne kontrolované. Aj tak je však stanica preľudnená a všetkého je nedostatok. Úcta k životu je nízka, a tak sa takmer všetko trestá smrťou.

Sci-fi dráma The 100 sleduje osudy stovky mladistvých delikventov, ktorých sa rozhodne vláda poslať späť na Zem ako pokusných králikov. Majú na vlastnej koži okúsiť, či sa dá na povrchu prežiť. Na Arche sa medzitým riešia vážne dilemy života a smrti. Systémy stanice zlyhávajú a nedokážu udržať všetkých ľudí pri živote. Ak sa nepodarí nájsť iné riešenie, populáciu bude potrené redukovať. Dvaja členovia Rady stanice majú medzi stovkou mladých aj svoje deti, a tak sme cez rodinné väzby v obraze. Nástrah čaká obe skupiny hrdinov (deti i dospelých) požehnane.

Kým pristúpime k samotnému hodnoteniu seriálu, treba si presnejšie povedať, aký je to vlastne seriál. Vznikol na základe rovnomenného debutového románu spisovateľky Kass Morganovej. Patrí medzi takzvanú coming of age literatúru, teda takú, ktorá sa venuje problémom dospievajúcej mládeže a je pre túto vekovú kategóriu aj určená. Dnes je to veľmi populárny žáner a po takýchto dielach radi siahajú aj filmoví producenti. Najznámejším predstaviteľom tohto prúdu v rámci sci-fi je trilógia Hunger games.

Stovka tínedžerov sa po prístáti na matičke Zemi chová tak, ako by sa dalo čakať. Neobmedzene prejavujú radosť z novozískanej slobody, nechýbajú žúrky a na zodpovednosť sa nemyslí. Postupne sa však situácia mení a s pribúdajúcimi ťažkosťami všetkým dochádza, že sa predsa len treba organizovať a spoločne sa snažiť, lebo inak neprežije nik. Sami sa musia postarať o vodu, jedlo a nevyhnutne aj o svoju bezpečnosť. Môže vám teda vadiť, že hrdinovia sa nechovajú často práve logicky, ale aj o tom je dospievanie a tu musí prebehnúť veľmi rýchlo.

Po úvodných epizódach, ktoré nápadne pripomínajú to, čo môžete od The CW čakať, sa však rozbehne prekvapivo dobrá sci-fi dráma. Kvalitatívne sa to možno až tak nezlepšuje, ale dej má dobrý spád, nechýba dobrodružstvo, napätie sa stupňuje a nie je tu takmer žiaden balast. A tak aj obligátne vzťahové vsuvky neprekračujú priateľné medze. Seriálu možno pomohla práve krátka séria, len s 13 epizódami. Priestoru na „postranné úmysly“ tu tak veľa neostalo.

The 100 je v určitom zmysle pre sieť vykročením zo svojho vlastného tieňa. Seriál je jednoznačne lepší ako ich bežná tvorba a i keď primárnou cieľovou skupinou je stále mládež, má čo ponúknuť aj staršiemu divákovi. Navyše, vzory, ktoré ponúka, môžeme vnímať podobne pozitívne ako v prípade filmových Hunger games – obdobne aj v kontraste s kadejakými upírskymi fantasy pokusmi.