Originálny názov: Mirrors

Žáner: horor
Minutáž: 111 minút
Krajina pôvodu: USA/Rumunsko
Rok: 2008
Prístupnosť: MP 15

Réžia: Alexandre Aja
Scenár: Alexandre Aja, Grégory Levasseur
Kamera: Maxime Alexandre
Hudba: Javier Navarrete
Hrajú: Kiefer Sutherland, Paula Patton, Amy Smart, Mary Beth Peil, Cameron Boyce, Erica Gluck, Julian Glover, John Shrapnel

ZrkadlaVždy je interesantnou záležitosťou sledovať, ako sa filmový divák (najmä milovník zimomriaviek v kine) necháva stále zabávať tými istými rozprávačskými postupmi a rovnakou „pointou“. Výborným príkladom tohto pozoruhodného javu je napríklad pomaly už nekonečná séria Saw, ktorá sa prakticky od druhého dielu točí presne okolo toho istého, ale pokladne kín dokáže stále bezpečne naplniť. Holt, horory to skrátka stále majú celkom ľahké v oblasti výroby, keďže veľa nového sa tam nedá vymyslieť stačí najať vcelku schopného režiséra a aspoň jednu peknú herečku a úspech je relatívne zaručený. Horšie je to potom však s kvalitou daného filmu, čoho skvelým príkladom sú aj Zrkadlá.

Námet pre tento film (čuduj sa svete) nie je vôbec originálny, keďže ide o remake kórejského filmu Into the Mirror. Ani samotný pôvodný film nebol v kontexte kórejského filmu ničím výnimočným a remake túto laťku rovnako nezdvihol veľmi vysoko. Predpoklady pritom neboli práve najhoršie. Na režisérsku stoličku sa posadil francúzsky hororový expert Alexandre Aja, ktorý si vybudoval meno filmami ako Haute tension a najmä veľmi brutálnym remakom hororovej klasiky Hory majú oči. Do hlavnej úlohy bol obsadený kvalitný herec Kiefer Sutherland, ktorý si po dlhšej dobe znova vyskúšal hrať v klasickom filme. Tvorcovia síce mohli byť aj neviem aký skvelý, a aj tak je film Zrkadlá len čisto priemerným filmom a to najmä vďaka jednej veci – veľmi slabému scenáru, ktorý má na svedomí aj samotný režisér.

Zrkadla Zrkadla

Hlavný hrdina Ben Carson je bývalý detektív, ktorý sa utápa v alkohole, pretože počas výkonu svojej služby zabil človeka (ak máte teraz prvé deja vú, tak počas sledovania filmu budete mať tento pocit veľmi, veľmi často). Momentálne žije u svojej sestry, ale chce sa vrátiť späť ku svojmu predchádzajúcemu životu, teda k manželke a deťom. Preto príjme prácu nočného strážnika vo vyhorenej budove bývalého obchodného domu, ktorý stojí v centre New Yorku. Ako to už v hororoch býva, po prvej noci Ben zistí, že niečo vo vyhorenej budove nie je v poriadku. Zrkadlá v celom objekte ukazujú desivé veci a všetci ľudia, čo mali niečo spoločné s týmto miestom mali veľmi podivné okolnosti smrti. Ben ako bývalý detektív sa rozhodne tomu prísť na korienok, čo má za následok, že sa nepríjemné udalosti začnú objavovať aj okolo jeho osoby…

Základným prostriedkom vytvárania tej správnej atmosféry strachu sú v tomto filme titulné zrkadlá, v ktorých sa zobrazujú desivé obrazy, ktoré tvoria podstatu príbehu. Bohužiaľ sa však stalo to, že keďže sú desivé scény spojené takmer úplne len so zrkadlami, tak tento fakt zväzuje tvorcom poriadne ruky. Darmo je Alexandre Aja skvelý v akčných hororových scénach a podobne skvelo mu idú ľakačky, keď to v Zrkadlách skrátka takmer vôbec nevyužije. Atmosféra je totiž oproti jeho dvom predošlým filmom značne civilná a občas až nudná. V súvislosti s tým je najmä koniec filmu vo veľmi zvláštnom postavení oproti zvyšku filmu, keďže sem prakticky nepasuje a k tomu je poriadne predvídateľný. V podstate je taký celý film. Ak ste videli podobný horor už v minulosti, viete ako bude približne vyzerať ďalšia scéna.

Zrkadla Zrkadla

Podobne ako sa snažil Aja niečo s filmom urobiť (občas sa mu to aj podarilo, ako napríklad v brutálnej scéne blondínky vo vani) tak aj Sutherland ako Ben stvárnil svoju úlohu kvalitne, čo je v súvislosti s možnosťami, ktorému mu dal scenár, priam hrdinsky výkon.

Škoda, že sa dvojica Aja-Sutherland nestretla pri lepšom projekte. Mohol z toho vzísť oveľa zaujímavejší počin, než sú Zrkadlá. Takto spolu participovali na snímke, ktorá síce nie je úplne najhoršia, ale alerovnako nemá v sebe nič výnimočné, niečo čo by odlišovalo tento film od ľubovoľného iného z tohto žánru.

/