Nový svet / The New World, 2005 © New Line Cinema

Nový svet

Ivan Kučera
Recenzia

„Vo svojej márnivosti som myslel, že ťa prinútim milovať ma.“

Objavenie Ameriky – čo všetko za tým bolo? Skúmanie mĺkvej krajiny, nepoznačenej stopou civilizácie…

Originálny názov
The New World

dobrodružný, dráma, historický
2005 / 150 min.
USA

Réžia
Terrence Malick
Scenár
Terrence Malick
Režisér a scenárista Terrence Malick je zvláštny typ filmára. Nakrúca približne jeden film za desať rokov a aj to býva výsledkom taká „emočná poetika“, až sa lámu žánrové bariéry. Napríklad z takého vojnového inferna Tenká červená čiara (1998) sa stáva filozofovanie o žití a umieraní. Je to na jednej strane obdivuhodné, úžasné a hodné nasledovania, na strane druhej tieto snímky sú komerčne neúspešné a nie každý divák, akokoľvek sústredený, musí prijať „režisérovu reč“ za svoju. Nový svet nie je výnimkou: nech už budete čakať čokoľvek (romantiku, Posledného mohykána), budete v podstate sklamaní. Ak sa však podvolíte rozprávačovi a dovolíte mu, aby vás unášal…

Prvé, čo si všimnete, je úchvatná atmosféra. Malick má nielen čas, ale i riedky príbeh, takže sa pekelne sústredí na atmosféru a skutočne tvorí niečo jedinečné. Dlho som rozmýšľal, čím ma tento film tak zaujal a potom som prišiel na to, že je to práve mystická „neobjavená“ atmosféra, ktorá dokonalo navodzuje zvláštne mrazivý pocit dávnych časov, kedy ešte Amerika ako taká v podstate neexistovala; boli to doby, kedy ste mohli kráčať k horizontu v podstate celé roky (!) a nemuseli ste naraziť na žiadneho človeka. Len vy, divočina a zvuky prírody.

Pripadá mi zbytočné hodnotiť u takéhoto diela veci, ako sú kamera či herecké výkony, ale skúsim to. Jasne a stručne, všetko je perfektné. Kameraman Lubezki predvádza neskutočné veci. Ľubovoľný záber sa hodí na zarámovanie. Takisto hudobná stránka (James Horner) je malým veľkým umením. Výprava, k tej je veľmi ťažké sa vyjadriť. To musíte vidieť.

Čo sa týka hereckých výkonov, hoci je snímka hviezdne obsadená (Colin Farrell, David Thewlis, Wes Studi, Christian Bale, Christopher Plummer), nečakajte žiadne „prehrávanie“ – dokonca i vlasatý Farrell (Telefónna búdka, Daredevil) je taký „umiernený“, až splýva s filmom ako celkom. Ale faktom je, že na mladučkú Q´Orianku „Pocahontas“ Kilcherovú nikto z nich nemá, čo je obdivuhodné, pretože dotyčná slečna mala v roku 2005 pätnásť rokov a za sebou s prižmúreným okom nulové herecké skúsenosti.

© New Line Cinema

Človeka až mrzí komerčný krach (Predvídateľný? Ťažko, i Titanic nemal pred premiéru najmenšiu šancu zarobiť na seba a pozrite, kto to dodnes tróni v rebríčku komerčne najúspešnejších filmov kinematografie.), pretože okrem talentu a energie bolo do Nového sveta vložené evidentne ohromné množstvo peňazí. Reálnymi exteriérmi, masovými scénami, úžasným zmyslom pre prácu s detailom, výpravou či loďami sa nešetrí a viem (ale nechcem) si predstaviť, čo by s Novým svetom urobil napríklad taký Roland Emmerich. Nič a priori proti Rolandovi Emmerichovi.

Nový svet je neuveriteľný a odvážim sa tvrdiť, že už to ani nie je film. Alebo je to „ozajstný“ film a tie stovky filmov, ktoré sme videli pred ním neboli „ozajstnými“ filmami. Je to monštruózne dielo, ktoré vám otvára srdce. Tento film mohol produkovať naozaj len Bill Mechanic, niekdajší šéf hollywoodskeho štúdia 20th Century Fox, ktorý stál pri zrode takých monumentálnych a atypických diel kinematografie, ako sú Titanic a Klub bitkárov.

Terrence Malick robí filmy raz za X rokov a raz za X rokov na ne divák má náladu. Preto nemá zmysel skrátiť Nový svet, pretože som si istý, že i na poli dvoch hodín bude pre niektorých ľudí rovnako „nezrozumiteľný“, ako na poli troch.