Lucy

Michal Klembara
Michal Klembara
Recenzia

Lucy (2014)Originálny názov: Lucy

Žáner: akčný film
Minutáž:89 minút
Krajina: Francúzsko
Rok: 2014
Prístupnosť: MP 15

Réžia: Luc Besson
Scenár: Luc Besson
Kamera: Thierry Arbogast
Hudba: Eric Serra

Hrajú: Scarlett Johansson, Analeigh Tipton, Morgan Freeman, Min-sik Choi, Amr Waked, Claire Tran, Mason Lee, Frédéric Chau, Paul Chan , Jan Oliver Schroeder, Feng Hsing a ďalší


Luc Besson, francúzsky režisér, scenárista a producent (platí to aj pre tento konkrétny film), sa dlhodobo snaží vstupovať na územie, ktoré štandardne obývajú americké mainstreamové snímky. Sem tam mu to nevyjde, ale viacerými, najmä akčnými sériami, sa to už podarilo (Taxi, taxi, Kuriér, 96 hodín). Postupy amerických filmárov však nekopíruje bezhlavo, snaží sa o vlastný prístup a isté novátorstvo. Taká je aj jeho najnovšia akčná sci-fi snímka Lucy.

Snahu o niečo nové badať od prvých záberov, napr. prestrihávaním hraných scén dokumentárnmi zábermi zvierat v divočine. Lucy chce byť svieža a moderná. V mnohom sa to Bessonovi darí, ale veľmi rýchlo si musíte uvedomiť, že vlastne ani nevie, čo robí. Súdnosťou sa zjavne pri nakrúcaní, či lepšie povedané písaní scenára šetrilo, tým ostatným až tak nie. Rozpočet bol slušný a je to na filme vidieť. K tomu Scarlett Johanson v hlavnej úlohe. Potenciál bol veľký, ale po 90 minútach si len máloktorý divák z filmu niečo odnesie.

Na úvod som si povedal, že filmu prepáčim, že pracuje s mnohokrát omieľaným mýtom o využívaní iba 10% mozgu. Už dávno veľmi dobre vieme, že je to hlúposť, ale aj tak to niektorým tvorcom neprekáža a sem tam to odznie nielen vo filme. Ale Besson na tom doslova postavil celý film. Tomuto omylu jednoducho neutečiete, stal sa základnou osou celého príbehu. Teda to zvyšovanie kapacity využitého mozgu hlavnej hrdinky a jej narastajúce schopnosti – ku koncu až na priam božskej úrovni.

Lucy (2014)

Príbeh je veľmi priamočiary. Priestor na niečo navyše tu neostáva aj vďaka tomu, že snímka má len 90 minút. Častokrát by sme boli za takúto úspornosť vďační, ale Lucy tým bolo uškodené. Inak sa dej odvíja celkom dobre, to čo vo filme je, nie je prvoradý problém. Horšie je to s tým, čo tu chýba, lebo je toho pomerne dosť. Luc Besson sa nevenoval psychologickému vývoju postavy ani len sekundu, a tak sa v podstate normálna študentka razom stáva hyperinteligentným strojom na zabíjanie, ktorý vie vždy presne, čo urobiť a nemá ani najmenšiu vnútornú potrebu sa nad tým pozastaviť, či aspoň trochu vyrovnať sa so svojím novým ja. Hlavná postava sa tým stáva veľmi plochá a celý dej sa odvíja skratkovito.

Akčné sekvencie sprevádzajú snahy o veľké myšlienky, či možno formuláciu vlastného pohľadu na budúci vývoj ľudstva. Lenže ani Morgan Freeman v už veľmi obohratej polohe tomu práve nepomáha. Scarlett Johanson je v rámci možností dobrá, ale ani jej úporná snaha nepostačila na to, aby zo scenára získala aspoň štipku dobrého filmu. Pritom jej postava je na plátne absolútne dominantná. Besson to hral po celý čas plne na ňu. Ostatné postavy sú len štatisti.

Lucy (2014)

Tak rýchlo, ak nie ešte rýchlejšie, ako to Luc Besson na diváka v úvode vybalí, to zrazu aj zabalí a je po filme. Z Lucy sú cítiť veľké ambície, ktoré sa však do kvality filmu nepremietli. Pozitíva by sme síce našli – pomerne dobrú réžiu a vizuálne efekty, fajn akčné scény – ako celok to však k ničomu nespeje. To, čo hlavná postava stvára pri boji, ostáva vždy bez adekvátnej reakcie, akoby žila vo vlastnej bubline. Príbeh nemá v podstate žiaden záver, aspoň nie taký, ktorý by stál za zmienku a celá domnelá snaha o originalitu sa počas celej minutáže mení na vykrádačku skorších Bessonových filmov, či množstva iného materiálu.

Snímke sa však darí v pokladniach kín. Zarobila už takmer 130 miliónov dolárov, čo je niekoľkonásobne viac ako stála. Takže, aspoň v tom sa zadarilo. Dúfajme, že nás nepostihne pokračovanie tejto nevydarenej jazdy a Luc Besson sa radšej pustí do nového projektu.